Za rozhlednou na Sendraž

3. února 2018
Úvod / Články / Výlety a turistika / Za rozhlednou na Sendraž

Rozhledna leží východně od Nového Města nad Metují ve výšce 618 m n. m. na místě původní dřevěné stavby, která tu byla vybudována na přelomu 19. a 20. století. Její celková výška je 50 metrů a k vyhlídkové plošině ve výšce 28,3 m je nutno vystoupat po 145 schodech.

V sobotu ráno se scházíme na vlakovém nádraží v Novém Městě nad Metují. Já, Maruška, Věra, Pavla a pes Goudy máme v plánu cestu přes rozhlednu Sendraž do Náchoda. Vyrážíme na náměstí, kde se napojujeme na zelenou turistickou značku.

Mapa trasy

Míjíme koupaliště v Novém Městě a vcházíme do Libchyňského údolí, kterým protéká Libchyňský potok. Tento několikrát přes dřevěné lávky přecházíme. Asi po 7 km vycházíme z tohoto malebného údolí, kde jsme vůbec nikoho nepotkaly, a vcházíme do obce Sendraž.

Jelikož je doba oběda, nevynecháme místní hospůdku vedle obecního úřadu. Udivuje nás, co tu je lidí. Z jídelního lístku nás zaujala knedlíčková polévka, španělský ptáček a hovězí na houbách.

Po obědě pokračujeme po modré turistické značce až na rozhlednu Sendraž, která se tyčí nad obcí na Sendražském kopci. Tady potkáváme i nějaké turisty, ale i sněhovou pokrývku. Já a Maruška stoupáme po točitém schodišti na rozhlednu, ze které se otvírá výhled na nedaleké okolí, ale také na zasněžené vršky Orlických hor, které jsou odtud nedaleko.

Výhled do krajePohled z rozhledny do údolí Olešenky

Rozhledna, která leží východně od Nového Města nad Metují ve výšce 618 m n. m. na místě původní dřevěné stavby, která tu byla vybudována na přelomu 19. a 20. století. Bývala oblíbeným místem pro možnost výhledů do kraje, avšak podlehla povětrnostním vlivům a zubu času. V padesátých letech 20. století byla proto vzhledem k neutěšenému stavu zbořena. Dnešní rozhledna na kovové konstrukci byla vybudována jako součást víceúčelové věže v roce 2007 telefonní společností a o dva roky byla zpřístupněna veřejnosti. Její celková výška je 50 metrů a k vyhlídkové plošině ve výšce 28,3 m je nutno vystoupat po 145 schodech.

Poté pokračujeme stále po modré turistické značce až do Pekla. Jurkovičova turistická chata nás vítá pozváním na Pekelské večerní radovánky. Dnešní pozvání ale s díky odmítáme a rozhodujeme se, zda jít do Náchoda nebo se vrátit do Nového Města nad Metují.

Jurkovičova turistická chataJurkovičova turistická chata v Pekle

Rozhodly jsme se pro cestu podle řeky Metuje (červená turistická značka) zpět do Nového Města nad Metují. Věra, Pavla a pes se s námi u vlakového nádraží loučí. Já s Maruškou ještě pokračujeme do Náchoda, kde máme domluven sraz s přáteli.