Z Turnova do Klokočských skal

19. února 2022
Úvod / Články / Výlety a turistika / Z Turnova do Klokočských skal

Na dnešní sobotu, 19. 2. 2022, jsme se domluvili na výletě do Českého ráje, konkrétně do Klokočských skal. V literatuře se píše, že se jedná o poměrně málo navštěvované skály, avšak půvabnou část Českého ráje.

Přírodní rezervací byly vyhlášeny v roce 1985. Čeká nás svět hlubokých roklí, dalekých výhledů z okrajů skal, jeskyně. Nástupním místem do skalních měst je především město Turnov, které bude i naším nástupním místem.

Údolí Štebenky

Po téměř dvouapůlhodinové cestě vlakem vystupuji já, Hanka, Michal a Petr ve vlakové stanici Turnov - město. Výchozím bodem dnešní trasy je turnovské náměstí Českého ráje. Odtud se vydáváme po žluté turistické značce ulicemi města, dále podél potoka Stebenka, kolem bývalého Podchlumeckého mlýna do Bělé a Mírové pod Kozákovem. Tady nastupujeme na NS Klokočské skály.

Jeskyně Postojná

Procházíme malebnými místy mezi skalními útvary až přicházíme k nejznámější jeskyni, kterou je Postojná. Po její prohlídce pokračujeme dále po naučné stezce a kocháme se krásnými útvary těchto skal až dojdeme na rozcestí Klokočské průchody. Zde narážíme na tzv. Centrum Kairos, kde je možno si dát něco k snědku. Po vstupu dovnitř nás vítá malá útulná místnost s krbovými kamny, kolem kterých jsou rozmístěna křesílka a dva jídelní stoly. Objednáváme si pivko a dýňovou polévku.

Po tomto malém občerstvení pokračujeme dále po červené turistické značce. Cestou odbočujeme na vyhlídková místa, ze kterých je mj. vidět i Ještěd, až na odbočku Zdenčina skála. Odtud jdeme na Zdenčinu vyhlídku. Místo je to pěkné, ale výhledy nás zklamaly, přes vzroslé stromy není nic vidět. Vracíme se zpět na odbočku a pokračujeme do Záholic, kde vycházíme z NS Klokočské skály.

Skály

Po červené turistické značce pokračujeme dále k prameni Boží vody a ke Kopalově vyhlídce, ze které je známý Dlaskův statek jak na dlani. Odtud pokračujeme po čárkované na odbočku Turnov - náhon, přecházíme Malou Jizeru a pokračujeme Zámeckou NS Hrubý Rohozec - Turnov k zámku. Těsně před Dolánkami přecházíme řeku Jizeru a z rozcestí jdeme po zámecké naučné stezce, která vede souběžně se Zlatou stezkou Českého ráje ke studánce Pod Hrubým Rohozcem.

Na rozcestí Pod Hrubým Rohozcem vystoupáme schody, které vedou na Zámek Hrubý Rohozec. Ten je však uzavřen, a tak scházíme po schodech zpět a pokračujeme podle řeky Jizery do centra města Turnov, kde dnešní výlet končí. Závěrem mohu říci, že se výlet vydařil. Nezmokli jsme a v místech, která jsme navštívili, jsme všichni byli poprvé.