Podzimní Božanovský špičák

29. září 2012
Úvod / Články / Výlety a turistika / Podzimní Božanovský špičák

Koruna

Výrazný vrchol Koruny (pohled od Božanova)

Po dlouhé době jsme se vydali na nenáročný podzimní výlet, tentokrát až na samý východ Broumovských stěn s hlavním cílem na vyhlídce výrazného Božanovského špičáku. Samozřejmě jsme si na závěr naplánovali návštěvu oblíbené restaurace na chatě Hvězda, kam hodláme přejet auty. Téměř celou oblastí kolem Božanovského špičáku nás provede žlutá turistická značka, na kterou jsme došli z Machovské Lhoty. Za krásného podzimního dne jsme si prošli lehký a zajímavý okruh přes Junáckou vyhlídku a Bludiště až na výrazný vrchol s vyhlídkou - Božanovský špičák (773 m n.m.)

Okolí Božanovského špičáku je návštěvníky poměrně opomíjené, ale přitom jde o velmi krásnou část populárních Broumovských stěn. Ani my sem moc často nezavítáme a když už, tak většinou končíme na blízké Koruně. Proto jsme právě sem naplánovali dnešní pohodový výlet. Ohlas byl ale velmi malý, přišla jen jedna omluvenka, a my se za překrásného podzimního dne vydali pouze v pěti. Pravda, i já jsem v pátek večer po shlédnutí předpovědi počasí váhal a říkal si, jestli to nepřesuneme na neděli nebo na úplně jindy. Ale Jirka s Dášou rozhodli, že se prostě jede. Martině to bylo jedno a já se podřídil. Vešli jsme se tak do jednoho auta i s Vláďou, kterého jsme nabrali někde na silnici mezi Náchodem a Polskem.

Do Machovské Lhoty přijíždíme jen s pětiminutovým skuzem oproti plánu a krátce po deváté vycházíme od parkoviště u hasičské zbrojnice kousek dolů po silnici, ze které odbočujeme vlevo na červenou turistickou značku vedoucí údolím proti toku Stekenice. Začíná nádherný den. Slunce svítí do mlhavých luk s lesknoucími se kapkami rosy. Po pěkné cestě procházíme lesíkem, překračujeme potok a ocitáme se v Řeřišném na prašné příjezdové komunikaci k několika starým domkům roztroušeným v krajině. Silně mi to tu připomíná pobyty u babičky a dědy na statku. Míjíme dosloužilou Ladu Niva podepřené na cihlách a kládách v doslova akční pozici kdy míří čumákem šikmo vzhůru, každé kolo (nebo to co po něm zbylo) je jinak vypruženo, jako by se snažilo najít pevný bod se zemí. Vypadá to jako pomník této dříve populární značce a snad jedinému SUV, které bylo u nás za totality k vidění (pominu-li vojenský UAZ).

Po lesní cestě přicházíme na rozcestí se žlutou turistickou značkou U Zabitého (ale nevíme čeho). Žlutá nás dnes povede celým okruhem kolem Božanovského špičáku. Já a Jirka jsme si tu odskočili - já ke stromu, Jirka pro nedalekou kešku. Nebo snad šel hledat toho zabitého? Nic pak neříkal, když se vrátil. Vystoupali jsme prudší stoupání a využili čekání na Jirku ke krátké svačině a čaji. Ráno jsme měli skvělý nápad, že si do toho sychravého dne, který jsme podle předpovědi očekávali, uvaříme horký čaj do termosky. Pak nm ho budou všichni závidět, až budou usrkávat studenou vodu, zatímco my se pěkně zahřejeme čajem. Jenže sychravo se nekoná, teplota se blíží 20°C a náš čaj sakra vůbec nestydne. Takže jsme to my, kdo tu srká horkou tekutinu, která se nedá pít a kterou se nedá zahnat žízeň.

Pokračujeme dál po mírně stoupající a klikatící se lesní cestě po žluté značce. S Vláďou sdílím lítost nad tím, že jsme tu nikdy nejeli na biku. Přitom tak krásné místo. V jedné ostré zatáčce to příšerně páchne rozkládající se zdechlinou. Náhle začíná cesta klesat a to se mi nezdá. Zkoumáme mapu, kterou Dáša vytiskla ze serveru mapy.cz, a Jirkovu gps. Obě se vzájemně liší a obě se liší od turistické mapy KČT. Proti nám se vrací skupinka, která šla celou dobu před námi s tím, že ztratili značku. Vracíme se a kdyby na nás nezavolali, přešli bychom její odbočku znovu. Mířila totiž mimo cestu mezi stromy po úzké pěšině prudce vzhůru k Sovímu hrádku.

Soví hrádek

Soví hrádek je soubor velkých skal seskupených tak, že by tu opravdu mohl být i hrad. Procházíme tudy dál na malý podzimně naladěný palouk, který je příjemně vyhřátý sluncem. V následném stínu lesa přichází další marný pokus zahnat žízeň horkým čajem. Už jsme tudy jednou s Martinou šli, ale dnes se nám ta místa nezdají vůbec povědomá. Jenom Soví hrádek jsme si pamatovali. Celou dobu máme pocit, že tu zase došlo k nějakému přeznačování. Ale možná jsme tu byli za mlhy a tak nám to dnes připadá celé nové. Překračujeme překrásný singletrack, u kterého vidíme na stromě značku Rallye Sudety. "To musí být překrásněj závod!", hodnotím ji pohledem a úplně se tam vidím na biku.

Začínáme se proplétat úzkou pěšinou mezi skalami. Je nám tak hned jasné, že tohle musí být to Bludiště, které je zakresleno v mapě. Po jeho projití to potvrzuje i cedule s nápisem SIGNÁL - BLUDIŠTĚ 708 m. Hezké místo. A hezké je to i dál. Přicházejí mokřiny, které se zdolávají po dřevěných lávkách položených mezi skalami.

Jirka na lávce v Bludišti

Tady přichází odhalení snad největší chyby na mapy.cz. Pořád jsme si lámali hlavu, jak se vlastně dostaneme na Junáckou vyhlídku. Když jsme tu byli s Martinou, vůbec jsme ji nehledali, prostě jsme na ní přišli, ale podle webové mapy je daleko od značky a žádná značená cesta k ní nevede. Koukáme do papírové (KČT) a je nám to jasné. Na webu je Junácká vyhlídka zakreslena špatně. A opravdu, náhle jsme u rozcestníku, který nás na blízou vyhlídku přivádí.

Pohled z Junácké vyhlídky

Junácká vyhlídka
Příchod na Junáckou vyhlídku

Na Junácké vyhlídce

Vysoké pískovcové věže tu vyčnívají do otevřené krajiny a ze strany přístupu k vyhlídce vytvářejí jakousi bránu. Procházíme jí a před sebou vidíme výraznou skálu a několik bříz. Pak už jsme na vyhlídkové plošině, odkud se díváme na jih na výraznou Hejšovinu a hřeben s Bludnými skalami. Přímo před sebou máme nedaleký Božanovský špičák.

Dáše se tu tak zalíbilo, že jsme ji skoro nemohli odtrhnout od zábradlí. Zato Jirka furně někde lez' a hledal a hledal a hledal. My jsme mu tak usilovně pomáhali kešku najít a vyptávali se, jak to vlasně vypadá, až jsme tento druh zábavy dotáhli k dokonalosti a uzvařeli to tím, že se určitě jedná o e-Cache v podobě malého nenápadného USB konektoru zabudovaného do některé skály. Jirkovi to moc vtipné nepřišlo...

Z Junácké vyhlídky jsme za chvilku na rozcestí u Pánova kříže. Odsud jdeme dál po žluté směrem k vyhlídce na Božanovském špičáku. Je tu nějaká menší skupinka padesátníků, z nichž se někteří rozčileně dohadují. Raději se do toho nepleteme a čekáme, až to tu vyklidí a jejich hluk zmizí v lese. Pak se v klidu kocháme výhledem na Studenou Vodu, vodní nádrž Zalew Radkowski za hranicemi v Polsku a samozřejmě opět na Hejšovinu.

Božanovský špičák - vyhlídka

Po opuštění vyhlídky se náš postup znatelně zrychluje. No aby ne, slíbili jsme si návštěvu Hvězdy, kde mají výborné kyselo. Od Pánova kříže sestupujeme nejkratší cestou po zelené značce dolů lesem. Ještě se ohlížíme za panoramatem Broumovských stěn a děláme společnou fotku. Na rozcestí U Zabitého, které Vláďa poznal, teď odbočujeme vlevo na žlutou značku, která vede přímo podél státní hranice. Později se vynořujeme na loukách nad Machovskou Lhotou a rychle míříme k autu. Délku výletu byla tak akorád a my se chystáme na velmi pozdní oběd.

Přejíždíme na parkoviště pod chatou Hvězda a protože jsme blízko Bělého, rozhodujeme se pro návštěvu známých, se kterými jsme procestovali usa. Později, když jsme dorazili na Hvězdu, jsme překvapeni, jak je tu plno. Rozhodujeme se proto přejet na Mýto, kde jsme ukojili už slyšitelný hlad - zvláště u Vládi. Hurá!

Trasa:

Machovská Lhota - červená t.z. - U Zabitého - žlutá t.z. - Soví hrádek - Bludiště - Junácká vyhlídka - Pánův Kříž - Božanovský špičák - U Pánova kříže - Pánův kříž - zelená t.z. - U Zabitého - žlutá t.z. - Machovská Lhota.

Použitá mapa:  KČT č. 26 – Broumovsko, Góry Kamienne a Stolowe (vydání je z roku 2002).

Podzimní Božanovský špičák

Foto ke stažení

Společné fotoPo zadání přihlašovacích údajů (jméno a heslo) se otevře dialogové okno pro stažení společné fotky. Obrázek je přizpůsoben pro minilab na velikost 10×15 cm nebo 9×13 cm.

stáhnout do počítače (velikost souboru 3,03 MB)