Pravčická brána

27. července 2017
Úvod / Články / Výlety a turistika / Pravčická brána

Jet do Českého Švýcarska a nenavštívit Pravčickou bránu to jaksi nelze. S rozpětím 26,5 metrů a výškou 16 metrů se jedná o největší pískovcovou skalní bránu v Evropě. Už při plánování dovolené nám bylo jasné, že to bude nejnavštěvovanější místo a že se tu budeme prodírat davy výletníků.

V Noci sprchlo, takže do Mezní Louky přijíždíme za pošmourného počasí. Zde za 100 Kč/den necháváme auto na parkovišti a nastupujeme do autobusu, kterým se chceme nechat dovézt pod Pravčickou bránu. Trochu se podivujeme nad tím, proč nám řidička - ano, autobus řídí mladá žena - neřekla, že máme zajít asi 30 metrů za roh hotelu a počkat tam na zastávce, protože takto jsme zbytečně zajížděli na konečnou do Mezné a pak se zase vraceli zpět.

Mapka trasy

Od zastávky Pravčická brána vyrážíme, stejně jako zbytek autobusu, po červené turistické značce vzhůru do lesa. Rozčarování nám přinesly doslova davy lidí. Děti pořád postrkujeme na stranu cesty, aby se někomu uhnuly, a velice pomalu Stoupáme serpentínami. Shodujeme se na tom, že se sem musíme někdy vrátit mimo sezónu (já to pořád říkám, že podzim je nejkrásnější období).

Cesta je příjemně upravená s přírodním povrchem a kolem nás se začínají objevovat vysoké skalní stěny a nad nimi začíná mezi mraky prosvítat sluníčko. Bude hezky. Nebýt těch davů, tak je tu krásně. Konečně nad sebou vidíme výletní zámeček Sokolí hnízdo – krásná stavba. Ale odér, který se line z žumpy v jeho sklepení, je fakt hustý! Krásné přivítání návštěvníků, zvláště těch, kteří tu zhluboka vydýchávají právě nastoupaný kopec.

Hotel a skalní oblouk Pravčická brána

Oblouk Pravčické brány se objevuje hned vedle. Je to úžasný pohled a jsem ráda, že jsem to viděla, než to spadne, když sami vědci nechápou, jak to může ještě držet. Pod terasou zámečku dáváme svačinu s výhledem na největší pískovcový oblouk v Evropě.

Zajímavost

Až se budete procházet přímo pod obloukem Pravčické brány, všimněte si starých nápisů, které tu po sobě zanechali návštěvníci v 19. století. Pokud se chtěli zvěčnit na tento monumentální přírodní výtvor, byl jim nájemcem místního hostince zapůjčen i žebřík.

Zdroj: propagační materiál NP České Švýcarsko

Rozhodli jsme se, že platit vstupné, abychom stáli přímo pod obloukem a čekali, jestli to spadne zrovna na nás, nepotřebujeme a vydáváme se dále po červené směrem Mezní Louka.

Trasa v podstatě kopíruje vrstevnici a line se podél skalního masivu, který hraje zlatavými pískovcovými barvami a je spletitým systémem různých štěrbin, děr a skulin. Není divu, že nejenom naše děti si každou chvíli sednou někde na bobek a nemůžou se nabažit těchto členitých přírodních pískovišť.

Cestou obdivujeme i výraznější skály jako Pravčickou jehlu nebo Křídelní stěnu. Od spousty lidí už jsem slyšela, jak je tu krásně, přesto si myslím, že zdejší krajina je nedoceněná. Ta členitost, malebnost a zároveň divokost jsou úžasné. Ale pozor, zase taková divočina to tu není – pokud necháte auto mimo určené, jistě placené stání, místní policie je neuvěřitelně rychlá a dá vám botičku. To jsem ale trochu odbočila. Takže cesta najednou opustila skály a klesala po lesní cestě do Mezní Louky. Na okraji lesa proběhl ještě test znalostí obrysů ptáků a už se vynořujeme mezi staveními.

HomoleHomole

V Mezní Louce se chceme najíst, ale zase narážíme na nějakou místní nákazu: 1. Restaurace nabízejí jen samá kuriózní kulinářská jídla, ale co bych dala jíst dětem? 2. Restaurace, ve kterých vidíme znechucené obličeje zákazníků, a to i po našem dotazu, jak jim chutná. Balíme a odjíždíme s tím, že se zastavíme někde cestou. A přidáváme další bod: 3. Restaurace s cenami, které nás odrazují zkoušet případnou kvalitu. 300 Kč za guláš opravdu nedáme. Kupujeme tedy v obchodě poslední rohlíky a jsme rádi, že k nim v lednici máme zbytky od bohaté snídaně.

Jinak děti mají dnes obrovskou pochvalu, že samy ušly 8 kilometrů.