Modrava

9. až 12. června 2022

Modrava – rázovitá šumavská ves (původně Mader) ležící uprostřed lesů při soutoku Modravského, Filipohuťského a Roklanského potoka, jejichž soutokem vzniká řeka Vydra. Vznikla už koncem 18. století jako rybářská, lovecká, a především dřevařská osada. V současnosti je výchozím bodem turistických výletů. Nachází se zde i místní pivovar LYER. Další z dominant obce je Klostermannova chata, která byla postavena v r. 1924 Klubem českých turistů a sloužila jako horská chata.

A právě v této chatě máme na dobu 9. – 12. 6. 2022 zajištěno ubytování a budeme si užívat krás Šumavy pěšími výlety. Vždycky jsem byla na Šumavě v létě, tak si pamatuji i zde na Modravě strašně moc lidí, a proto jsem si myslela, že je veliká. Ve skutečnosti je to malá vesnička, kterou z terasy Klostermannovy chaty máte jak na dlani.

Jezerní slať

V den příjezdu prší, ale první trasa není dlouhá, a tak nás déšť od pěší túry do místa ubytování neodradil. Ale kdo nechce moknout nebo jít, může jet autobusem. Z rozcestí Vydří most se jdeme podívat na Jezerní slať, která se nachází mezi Kvildou a Horskou Kvildou. Od silnice procházíme mininaučnou stezkou, která nás dovede k vyhlídkové věži.

Po prohlídce se vracíme zpět na silnici a pokračujeme na rozcestí Korýtko a přes Filipovu Huť do místa našeho ubytování, kterým je Klostermannova chata na Modravě. Teprve tady si zajdeme na Klostermannovo pivo.

Poledník

Cílem dnešního dne je Poledník. Od informačního centra na Modravě se vydáváme po červené turistické značce (Stezka Českem) kolem Roklanského potoka. Po levé straně míjíme tzv. nouzové nocoviště Modrava, po pravé straně Palečkovnu. Červená turistická značka nás vede podle Roklanského potoka na rozcestí Rybárna, dále Tmavý potok, Javoří slať a dojdeme po ní až na Poledník (1315 m n. m.).

Navštěvujeme rozhlednu stejného jména jako vrchol, která byla v 90. letech 20. století přestavěna z vojenské rádiové stanice. Do této oblasti byl povolen vstup až po r 1989, předtím bylo přísně střeženým hraničním pásmem. Na rozhledně není možnost koupě pití ani žádného jídla, těšili jsme se totiž na točené pivo. Rozbalujeme tedy svoje zásoby jídla a pití.

Po malém občerstvení se vracíme zpět na rozcestí a pokračujeme kousek po cyklistické trase, ze které odbočujeme na Bavorskou cestu, dále Vaňkovu cestu, rozcestí Nad Oblíkem, Javoří Pila na Tříjezerní slať. Ta je nejmenší z celkem tří zpřístupněných rašelinišť na české straně Šumavy.

Po její prohlídce pokračujeme strmým kopcem po cyklotrase na rozcestí Rybárna. Odtud se vracíme do Modravy po červené turistické značce, po které jsme šli i ráno. Zastavujeme se ještě na pivko v pivovaře Lyer.

Povydří

V Modravě přecházíme most přes Roklanský potok a pokračujeme po červené turistické značce na rozcestí Rokyta. Dále pokračujeme a přicházíme do míst, kde je ve venkovních prostorách umístěna geologická expozice. Po jejím shlédnutí pokračujeme do Srní, někteří si ještě procházejí Vlčí výběh, který je před Srním. V Srní doplňujeme tekutiny pivkem, prohlížíme si kostel Nejsvětější trojice a dále po modré turistické značce pokračujeme na Most a Vodní elektrárnu Čeňkova Pila. Je to místo soutoku Vydry s Křemelnou, které vytvářejí řeku Otavu.

Odtud jdeme po červené turistické značce údolím řeky Vydry. Toto údolí je mezi Antýglem a Čeňkovou pilou. Koryto je plné balvanů, v některých z nich se vytvořily mísovité prohlubeniny zvané obří hrnce. Zastavujeme se na Turnerově chatě na pivko a kafíčko. Po tomto malém občerstvení pokračujeme dále.

Míjíme bývalou Hájkovu chatu, která byla v r. 2001 pro špatný stav odstraněna. Zastavujeme se na Klostermannově mostě přes řeku Vydru. Most je 30 m dlouhý a 2 m široký, otevřen byl otevřen v r. 2012. Přicházíme k Antýglu odkud do Modravy přicházíme po NS Modrava – Hradlový most. A opět se zastavuje v pivovaře.