Východ Broumovských stěn

26. května 2019
Úvod / Články / Výlety a turistika / Východ Broumovských stěn

V rámci víkendu stráveného s klukama v Machovské Lhotě v Broumovských stěnách jsme v něděli podnikli pěší okruh roklinou Pieklo na Božanovský Špičák, Korunu a zpět přes Junáckou vyhlídku.

Mapa

• Mapa: https://mapy.cz/s/3uMgK. V úseku Machovská Lhota - Pasterka jsme šli v pořadí bodů 3-4-5-6, ale v mapách to cestu značí oklikou nějakou severně položenou lesní cestou.
  • Občerstvení: Pouze z vlastních zásob.
  • Web: Další výlety v této oblasti.

Za krásného rána, které se svojí příjemnou teplotou, ranním sluncem a švitořením ptáků tolik podobá v minulosti letním prázdninovým ránům, stoupáme strání nad chalupy Machovské Lhoty. Naproti nám se ukazují skalky Bludných skal v blízkém Polsku.

Potok PiekloPotok Pieklo (PL)

Žlutá značka nás přivádí do stínu lesta a v místě, kde se lesní cesta obloukem stáčí přes potok dvou jmen (z Polska přitéká jako Pieklo, ale na české straně teče už pod názvem Stekelnice), odbočujeme z cesty vpravo na pěšinu a necháváme za sebou hraniční bílé patníky s červenou čepičkou. Lesní pěšina mírným stoupáním kopíruje malebný tok Piekla. Jdeme krásným údolím po příjemném povrchu, který hned s Vláďou zkoumáme z hlediska zážitku při sjezdu na bajku. Jasně, že by se to dolů jelo parádně!

Po chvíli vycházíme nahoře z lesa, kde to hned poznávám. Ano, tuto starou stodolu jsme již několikrát míjeli při bajkových výletech do Stolových hor. Vpravo se nám ukazují částečně schované vrcholy Malé a Velké Hejšoviny.

A tak tu jdu dnes poprvé pěšky, po známé modré značce, která nás přivádí zpět do Čech k turistickému rozcestí Machovský kříž. Poslední půl kilometr cesta tvoří státní hranici a tak je neustále lemována hraničními patníky. Jeden nás zaujal, protože byl vytesán z boku na pískovcové skále.

StodolaChátrající stodola kousek nad Pasterkou (PL)

Krátkým stoupáním po červené značce se připojujeme na cestu, kterou tak rádi šlapeme z Martínkovic nahoru, když míříme do Broumovských stěn s kolem. Alespoň mně to stoupání vždy připadá nekonečné! A když si člověk může myslet, že je už skoro nahoře, zlomí se to a pokračuje ještě větším sklonem nahoru. Žejo, Vláďo? Wink Červené se držíme dál až k Pánovu kříži. Chvíli tu usedáme k malému občerstvení a rozhodujeme se, že půjdeme na obě výrazné vyhlídky této části Broumovek.

Od Pánova kříže jdeme po žluté k na Božanovský špičák. Šli jsme tudy už nespočetně krát, takže jsme tu pěšinu spíš skoro proběhli. Ale ten výhled se snad nikdy neomrzí. Proto jsme na vyhlídce v klidu usedli a užívali si to. Okolní stromy postupně výhled omezují, ale Hejšovina je stále vidět bez problémů.

Po žluté značce poskračujeme dále kolem známých skalních útvarů k rozcestí U Pánova kříže, odkud přejdeme krátký úsek zelené k Zelenému hájku a pak už zase po žluté stoupáme mezi skály směrem k vyhlídce Koruna. Cestou se ještě zastavujeme na vyhlídce, odkud je krásný pohled na celé Broumovsko, Broumov, okolní vesnice a severní pohraniční Javoří hory. Za nimi jsou už pak polské kopce s nadmořskou výškou kolem 900 metrů a dál pak Soví hory, dnes je však zřetelně nevidíme.

Výhled na BroumovVyhlídka na Broumovsko ze žluté značky kousek od vrcholu Koruna

Přicházíme na vybíhající úzkou skalku oplocenou kovovým zábradlím. Jsme na Koruně. Opět známý pohled na Hejšovinu, Stolové hory, Božanovský lom, horní konec Božanova, Studenou Vodu a vodní nádrž kousek od polského Radkowa. Už ani nevím, jak to vyfotit trochu jinak a tak zase vzniká stejná fotka s haluzí borovice v popředí a Hejšovinou v pozadí.

Vyhlídka KorunaKoruna

Z Koruny se vracíme k rozcestí U Pánova kříže a dál nejkratší cestou k Pánovu kříži. Teď budeme pokračovat taky po žluté, ale směrem na jih. Mírně stoupáme klikatou pěšinou v borůvčí a mezi balvany, než se kolem nás zase objeví nějaké zajímavé skály a stěny. Procházíme puklinou mezi vysokými bloky a přicházíme na Junáckou vyhlídku.

Pokud se dobře pamatuji, tak tady jsem byl naposledy v roce 2012, takže je dost zajímavého, co si připomenout a na co koukat. Z Junácké vyhlídky je opět dobže vidět na Hejšovinu, ale také se můžeme podívat zpět na Božanovský špičák.

Božanovský špičákBožanovský špičák

Od Junácké vyhlídky se necháváme dál vést žlutou značkou přes skalní útvary Bludiště, než se dostaneme na znatelnější lesní cestu, která kříží značku. Už z dřívějška víme, že by nás měla dosvést k zelené značce, což si potvrzujeme pohledem do aplikace mapy.cz. Po zelené scházíme k rozcestí U zabitého a pak po žluté k místu, kde jsme ráno opustili tuto značku i republiku. Dál už po známé cestě zpět do Machovské Lhoty.

Pohodový víkend pobytu v Broumovských stěnách končí a my se zase musíme vrátit k pracovním i každodenním povinnostem.