Malý výlet do Nového Města

21. září 2018
Úvod / Články / Výlety s dětmi / Malý výlet do Nového Města

Dnes máme volný pátek a tak jsme hledali nějakou zábavu pro děti. Nedávno, když jsme projížděli přes náměstí, kam nás zavedla objížďka, jsme jim z auta ukazovali zámek v Novém Městě nad Metují. A protože se jim zámek líbil a chtěly jet na nějaký výlet vlakem, zvolili jsme právě Nové Město.

Ale nejenom silnice jsou rozkopané, jak zjišťujeme v Opočně, kde přestupujeme na náhradní autobusovou dopravu. No nevadí, nakonec dojíždíme k novoměstskému nádraží, ikdyž po silnici. Máme v plánu krátkou procházku s cílem na náměstí - na prohlídku zámku i návštěvu dobré restaurace na oběd.

Info k výletu

Okolí železniční trati je rozkopané, protože se opravuje celý násep. Dnes se nedá projít pod železničním mostem přes Havlíčkovu ulici, ale nakonec jsme se dostali k viaduktu nad Elektrárenskou ulicí, kam jsme měli namířeno. Metuji jsme přešli po mostě na ulici 1. máje a zamířili k tunelu v části Budín. Trať nad ním se také předělává a tak je tunel úplně uzavřen. Naštěstí je tu náhradní trasa i pro pěší.

ViaduktŽelezniční viadukt

Po těchto peripetiích se dostáváme do Budína a konečně mizíme na pěšině v údolí řeky Metuje. Po levé ruce máme řeku, po pravé nevysokou opukovou skalku. Cesta se postupně mění v pěšinu procházející malým hájkem. Hezká pěšina je jako dělaná na bajk. Však tudy taky vede cyklotrasa 4034. My po ní pokračujeme až k okraji zahrádkářské kolonie.

Zahradní zeď

Odbočujeme vpravo, k jihu, a podél plotů, zahrádek a chatek na jedné straně a pole na druhé straně pokračujeme po polní cestě. Na konci kolonie se cesta rozděluje, přičemž se jedna stáčí vlevo a klesá mezi opukové skalky ukryté mezi vzrostlými stromy. Klesáme po ní a vlevo pod námi se mezi stromy objevuje zelená louka. Jsme opět v údolí řeky Metuje a na protějším kopci už vidíme náš hlavní cíl - zámek.

ZámekPohled na novoměstský zámek z údolí Metuje

Původně jsme chtěli jít vlevo hned přes první most pro pěší, po cestě, která by nás zavedla mezi zámek a jeho zahrady spojené známým dřevěným krytým mostem, ale na sloupu el. vedení je cedule se zákazem vstupu a dodatkovou tabulí: LÁVKA PŘES ŘEKU UZAVŘENA Z DŮVODU NEVYHOVUJÍCÍHO TECH. STAVU. Pokračujeme tedy dál k dalšímu mostku, který by odsud měl být tak 250 až 300 metrů.

Lávku nacházíme a dostáváme se na druhý břeh Metuje k nějakému průmyslovému areálu. Chodník a později schody nás přivádějí pod jižní část historického města na ulici Českých bratří. Ze zatáčky se můžeme podívat dolů zpět na louku, kudy jsme před chvílí šli, a na terasovité provedení zahrad vyzděných ve velmi prudkém svahu.

Podloubí

Přicházíme na náměstí a jeho podloubím míříme k zámku. Jenže je čas oběda a i děti se hlásí, že už mají hlad. Operativně měníme plán a jdeme se nejdříve najíst do ověřené Čtrnáctky. S jídlem jsme spokojeni my i děti.

Teď už nic nebrání tomu, abychom se přesunuli do zámku. Prohlídku interiérů vynecháváme a kupujeme si vstupenku pouze na vyhlídkovou věž - to bude děti bavit. V prostoru nádvoří se ještě necháváme zdržet malou výstavou Velorexů, které také přilákaly pozornost dětí. Dokonce před nimi chtějí vyfotit.

VelorexVelorexy jsme tu nečekali, ale zaujaly nás

Po prohlídce hadráků a dokonce i jízdního kola značky Velorex se ještě zastavujeme v chodbě přiléhající k nádvoří. Je tu totiž výstava fotek. Pak už směřujeme k velkým dveřím zasazeným v oblé zdi zámecké věže, která se z rohu nádvoří tyčí vzhůru. Po prostorném a širokém kruhovém schodišti stoupáme do stísněnějších prostor a občas se na úzkých dřevěných schodech, skoro žebříku, musíme přikrčit pod trám. Ale to už jsme nahoře.

Když vystupujeme na vyhlídkový ochoz, překvapuje nás, jak silný vítr tu fouká a skučí. Dole bylo v podstatě bezvětří. Výhled do okolí je hezký. Krásně vidíme kopečky směrem ke Slavoňovu, Libchyni, i oblý kopec Varty s rozhlednou Sendraž, na které jsme už také několikrát byli. Na severu vidíme na hlavní tepnu města a dál k náchodsku. Dohlédnout do větší dálky se nám dnes nedaří kvůli oparu.

Výhled z věžePohled ze zámecké věže na náměstí

Při pohledu dolů na zámeckou zahradu ale zjišťujeme, že železnice není jediné, co tu právě prochází rekonstrukcí. Ze zahrady přímo pod zámkem nezbylo nic, jen šedá a prašná plocha, na které panuje stavení ruch. Dál za krytým mostem už to vypadá zase normálně. Po prohlídce - tedy spíš vyhlídce - z věže sestupujeme a míříme do zahrady.

Na opěrných zídkách a zábradlích opravdu znatelně zapůsobil zub času a oprava bude nutná. Dřevěný most je naštěstí průchozí a my se po něm dostáváme do zahrady. Ta je vlivem horka a sucha trochu vyprahlá a smutná. Děti se zabavily u malé kašny a pro nás byl vítaný stín padající na lavičku na konci zahrady.

Krytý dřevěný most
Dřevěný krytý most tolik charakteristický pro zdejší zámek

I když si to tu děti užívaly, nebylo těžké je přemluvit k odchodu. Jdeme totiž na zmrzlinu. A kam jinam než zpět na náměstí. V podloubí jsou tu příjemné cukrárny, kde si můžeme vychutnat pohodu, kterou historický střed Nového Města prostě umí nabídnout.

K vlaku jsme se vydali nejkratší cestou - tedy po Komenského k autobusovému nádraží a pak dolů k vlakovému. Cestou jsme ještě koupili nějaký ten suvenýr na památku. Výlet jsme si užili a vzpomněli jsme na jiná místa Města, kde jsme už dlouho nebyli. Takže se sem určitě příští rok vrátíme.