Přes Vlčí jámy na Blatenský vrch

11. srpna 2021
Úvod / Články / Výlety a turistika / Přes Vlčí jámy na Blatenský vrch

Námi doposud nenavštívené Krušné hory nás překvapily krásnou krajinou a hlavně zelenými lesy, ale velmi nás šokovaly zanedbanými stavbami, hotely, špatnou nabídkou jídla a turistickými službami obecně. Ze všech těch ikon, které tu propagují, že musíme vidět, nás úplně zklamal Boží Dar nebo Klínovec. A tak jediné, co jsme zde pěšky podnikli byla krátká procházka z Horní Blatné kolem Vlčích jam na Blatenský vrch.

Kouknul jsem do mapy a jako nejvýhodnější východisko jsem zvolil křižovatku Havířské a Bezručovy ulice v Horní Blatné. Po příjezdu na místo zjišťujeme, že je tu připravený plácek pro asi 5 aut, kde zastavujeme. Děti byly hned po vystoupení z auta fascinovány obrovskou lavičkou umístěnou v trávě vedle plácku na parkování. Měly co dělat, aby na ní vylezly. Na fotce pak působí opravdu jako trpaslíci sedící na běžné lavičce.

• Charakteristika: Velmi krátká, asi 3 km procházka naprosto nenáročným terénem.
  • Občerstvení: stánek na Blatenském vrchu nebo Pivovar Rýžovna. Později nám byla doporučena i Salaš Rýžovna, která je jen pár metrů opodál.

Vyrážíme po červené značce nahoru k lesu. Asi po 300 metrech přicházíme k nevýrazným rozeklaným skalám, kam vede vyšlápnutá odbočka. Nahlížíme do úzké roklinky obklopené členitými skalními stěnami, ne moc vysokými. "To je ono!?", ptám se udiveně Martiny. Od místa s názvem Vlčí jámy jsme teda čekali víc. Asi jsme zmlsáni našimi skalními městy. Namířil jsem na to objektivem a jednou stisknul spoušť.

Vlčí jámy

Vrátili jsme se na pěšinu a pokračovali trochu větším stoupáním než doposud. Jdeme dál lesem podél dřevěné ohrady, která nás odděluje od Vlčích jam. Vpravo se objevuje vyhlídka na jámy, kam se tentokrát díváme shora. Nevím proč, ale myslel jsem si, že turistická stezka povede přímo přes ně. O pár metrů výš je další vyhlídka do místa s názvem Ledová jáma. Tady je už možnost sejít po několika schodech dolů a okusit chlad Ledové jámy na vlastní kůži.

Tak to byly Vlčí jámy. Takové hezké mikromísto uprostřed ničeho. Shodli jsme se na tom, že se nám zdejší krajina líbí, ale je to spíše na horské kolo a ne na chození pěšky. Na pěšky je to dost nuda, protože se převážně jde jen lesem. Ale umíme si tady představit skvělé bajkování se spoustou podobných zajímavých zastávek.

Od Ledové jámy je to jen nějakých 200 metrů na Blatenský vrch s nadmořskou výškou 1043 m. Sem nás přilákala malá zděná kruhová stavba rozhledny, když jsme si plánovali, kam se v Krušných vydáme. U rozhledny je stánek s posezením, nějaká (asi soukromá) chata a vysílače. Vstup na rozhlednu je zpoplatněný, ale cena je velmi přijatelná. Koupili jsme lístky a vyrazili po spirálovitých schodech nahoru. Vyhlídková plošina je dřevěná a uzavřená okny a stoupá se do ní po krátkém schodišti. Tam se nám naskytnul výhled do okolní krajiny a nevýrazných kopců, které jako neznalí jen stěží  nebo vůbec identifikujeme. Jen mezi vrcholky blízkých smrků vidíme a poznáváme Klínovec.

Je zajímavé si prohlédnout staré fotky tohoto místa, které jsou vyvěšeny u vstupu do rozhledny. Člověk se dozví, že to tu bylo populární turistické místo a že tu dokonce byla i velká dřevěná turistická chata. Ve stánku jsme si koupili zmrzku a poseděli venku na sluníčku. Je krásný den a - vzhledem k pouze krátké procházce než výletu - nemáme kam spěchat.

Rozhledna Blatenský vrch

Blatenský vrch opouštíme po klesající lesní cestě mířící na severo-západ, značené žlutou turistickou značkou. Les okamžitě uzavírá výhled na vrchol, jako by tam nic zajímavého nebylo. Postupně jsme se stočili na jih, vyšli z lesa na polní cestu a došli k Černému jezírku. Vpravo od cesty je infotabule a místo s názvem štola Vavřinec. Človek by tu čekal nějaký vstup do podzemí, třeba zadělaný mříží, ale ne jen pár kamenů. No nic. Ani Černé jezírko není jezero, ale vybudovaný rybník, ovšem opravdu s hodně tmavou vodou.

Vracíme se k autu a podle informací a doporučení z jiných cestovatelských webů míříme do centra Horní Blatné do restaurace Faustův dvůr. Jenomže ta je zavřená a vypadá to, že už delší dobu. A tak jediná gurmánská lákadla zůstala na webu restaurace. Nakoukli jsme ještě k blízkým 4 vranám a pak kousek dál do koliby Lupin, ale svoji nenabídkou normálního oběda nás obě restaurace odradily.

Řekli jsme si, že se vrátíme přes Boží Dar a zkusíme najít něco tam. Jenže cestou míjíme osamělý dům uprostřed horských luk, který je obklopen auty a cyklisty. Asi to bude zdejší vyhlášené místo. Zastavujeme a vstupujeme do Pivovaru Rýžovna. V patře je prostorná restaurace, kde si dáváme polévku i druhé jídlo. Obojí chutná skvěle a navíc na stůl nosí ochotná obsluha.

Ještě poznámka pod čarou. Cestou jsme se zastavili na Božím Daru a Klínovci. Boží Dar: Naučnou stezku Božidarské rašeliniště po povalovém chodníku v trávě zavrhly i děti jako naprostou nudu. NS Ježíškova cesta - jeden rozpadající se a špinavý domek jsme viděli cestou. Boží vyhlídka je asi originální stavba, ale zcela oželitelná. Klínovec byl mnohem větší šok. Hlavně z chátrající chaty u rozhledny, slepené z několika materiálů a zabedněnými okny. Na malou kamennou rozhlednu jsme vystoupali a výhled byl pěkný.