2. ledna 2021
Úvod / Články / Výlety a turistika / Rozhledna Fiestův kopec

V posledních letech se u nás staví více rozhleden na výšku než dálnic na délku a tam, kde jsme na Fiestově kopci nad Olešnicí v Orlických horách ještě minulý rok v únoru s Jirkou koukali jen na betonové patky, stála již na podzim nová třicetimetrová ocelová rozhledna. Dnes je to poprvé, co se na ní jdeme podívat a udělat si malý a nenáročný výlet po vánočním lenošení doma.

Na Nový rok bylo tak krásně. Sice pořád není sníh, ale přituhlo a vylezlo slunce. Říkali jsme si, že hory budou plné díky novoročním předsevzetím a tak jsme se rozhodli až pro sobotu. Jenže to se zase vrátila totální deka a jen trochu jsme mohli doufat, že to vyjde jako při posledním výletu teď na podzim na Anenský vrch. To taky bylo zataženo, ale nahoře svítilo slunce a my se mohli dívat do oblak pod sebou.

Že jsem nechal doma foťák jsem zjistil asi po 15 km jízdy. Vzhledem k tomu, že výhledy asi opravdu moc nebudou, musí na těch pár snímků stačit telefon. Zaparkovali jsme u chaty Čihalka na parkovišti. Vypadalo to, že stojíme na zmrzlém blátě, ale po opuštění vyhřátého interiéru jsme zjistili, že je na povrchu led a pěkně to klouže. A klouže i lesní cesta značená zelenou turistickou značkou. Není kde bloudit, značka vede až k rozhledně.

Louka

Cestou přes Panský kopec

Cesta lesem nic zvláštního nenabízí, žádné výhledy, žádné skalky, jen procházku. Ale je to lepší, než jít na Fiestův kopec jen z centra Olešnice. Výhledy přicházejí jen co opouštíme les v místě, kde se turistická cesta připojuje na polskou hranici a stoupáme na oblý vrchol zatravněného Panského kopce. Dnes je ale tak mlhavo, že moc daleko nevidíme. Sice se zdá, že se mlha přeci jen roztrhá a slunce zvítězí, ale opak je pravdou a než jsme přešli přes kopec, zatáhlo se ještě víc. Dnes není ani ten sníh, který jsme si tu minulý únor mohli užít, když jsme tudy šli s Jirkou. Ale to ještě nestála rozhledna.

Děti kladou obvyklou otázku, tedy kdy už tam budeme. Naštěstí jim můžeme ukázat na blízký kopec, kde se mezi vrcholy stromů mohou sami podívat na viditelnou část rozhledny. Potkáváme asi dvě rodiny jdoucí opačným směrem a opuštěný Zetor na kraji lesa. Polská turistická značka nás opouští a míří doprava do vnitrozemí. My pokračujeme vlevo po lesní cestě k odbočce na Fiestův kopec. Krátké prudší stoupání a jsme prakticky u rozhledny. Tady už je trochu sněhu, ale na to, že je leden a jsme na horách, tak se dá říct, že sníh není.

Prudká pěšina nás přivedla na lesní cestu a za její levotočivou zatáčkou jsme nejenom na vrcholu Fiestova kopce, odkud vede dolů lyžařská sjezdovka skiareálu Hartman, ale kde od loňského podzimu stojí rozhledna. Vidíme před sebou štíhlou kovovou věž se čtvercovým půdorysem, dole široce rozkročenou. Už na první pohled je vidět, že tady šlo jen o účel stavby, nikoli o vzhled. No prostě to není moc hezká stavba, která by dotvářela toto místo.

Rozhledna Fiestův kopec, Olešnice v Orlických horách

Po příchodu ke schodišti zjišťujeme, že je rozhledna v zimním období uzavřena! Prý kvůli bezpečnosti. Jednou někdo nevybavený a nepřipravený uklouzne a spadne na jiné rozhledně a hned se vše zavírá. Proč bychom se nemohli rozhlédnout i po zimní krajině!? Je snad na každém, aby zvážil, v jakém stavu rozhledna je (sníh nebo led) a jestli výstup a sestup bezpečně zvládne. Podívejte třeba na náš zimní výlet na rozhlednu Žaltman, jaká to může být nádhera! Každopádně dnes nestál výhled za moc.

Rozhledna Fiestův kopec

Od rozhledny se vracíme dolů na rozcestí té prudké pěšiny s lesní cestou, ale nejdeme zpět po zelené značce. Místo toho odbočujeme vpravo a po asi 30 - 40 metrech vlevo směrem do louky k chatkám. Procházíme chatkovou osadou, starým statkem, kde to vypadá, že jim lezeme do dvora (ale cesta tudy skutečně vede) a postupně scházíme dolů ke křížení silnice s polňačkou, která je značena žlutou značkou. Tady jdeme vlevo právě po žluté. Alespoň kousek tak nemusíme úplně po asfaltu, na který nás ale žlutá po chvíli stejně přivedla.

Co je to?

Teď už musíme po silnici proti toku potoka Bělidlo, který nám malými ledopádky a rampouchy alespoň trochu připomíná, že je zima. Náš malý pěší okruh končí opět u chaty Čihalka s otevřeným výdejním okénkem.

Dnes jsem se na Fiestově kopci dozvěděl, že na protějším Vrchmezí je také nová rozhledna. Loňský únor jsem zavítal právě tam, ale nic nenaznačovalu faktu, že by se tam měla stavět. Tenkrát ale bylo dost sněhu, tak jsem si možná ničeho nevšimnul. Každopádně námět na případný další výlet je na světě.