Výšlap přes Dobrošov a Peklo

17. prosince 2016
Úvod / Články / Výlety a turistika / Výšlap přes Dobrošov a Peklo

V rámci našeho předvánočního výletu, zaměřeného na to, abychom se hlavně všichni potkali a přitom se trochu protáhli, jsme se tentokrát (ne)shodli na pohodovém výšlapu přes Dobrošov a Peklo na Náchodsku. Hlavní otázka zněla: Kam bychom se mohli letos podívat, abychom našli lepší hospodu než minulý rok?

Z Náchoda vyrážíme v 10 hodin po příjezdu kluků od Hradce Králové a doplnění na plný počet zájemců. Před sebou máme jen velmi pohodových 13 kilometrů, takže opravdu nebylo ráno kam spěchat. A nakonec to vypadalo, že se pozdní odjezd hodil i Jirkovi, který si uplynulou noc užíval na firemní akci.

Celou trasu nás povede červená značka, na kterou nám trochu ostýchavě svítí dopolední slunce. Hned za městem začínáme stoupat do kopců. Takový už je Náchod - ať se vydáte téměř kterýmkoli směrem, musíte do kopce. Náš kopec se jmenuje Dobrošov a je jiho-východně od Náchoda. Celou dobu jdeme po zpevněné cestě a užíváme si příjemného dne. Viditelnost není daleká, ale všichni věříme tomu, že se to ještě vybere. Domněku si utvrzujeme při pohledu na náchodský zámek stojící vysoko nad městem na protějším kopci, který je zalit měkkým a lehce oranžovým slunečním světlem.

V chatové osadě Amerika obdivujeme chatu ve stylu nákladního vagónu, kterému Vláďa, jako zkušený modelář se smyslem pro detail, vytýká spoustu nedostatků. Takže pane majiteli, měl byste s tím něco udělat! Za Amerikou přichází konečně úsek s přírodní lesní cestou a se změnou povrchu také změna počasí - mlha. Čekal jsem, že tady nahoře bude alespoň nějaký sníh, ale marně.

To už jsme skoro nahoře a mezi jednak opadanými stromy a jednak vykácenými vidíme věž Jiráskovy chaty. Zkratkou se škrábeme kolem skal přímo k ní a vcelku bez otálení vcházíme dovnitř. Na vyhlídkovou věž dnes stejně nepůjdeme, bylo by to zcela zbytečné.

Jiráskova chataJiráskova chata ve chvíli, kdy ji opouštíme.

Polévka a pivo - to byl hlavní účel, proč jsme se tu zastavili. Jenže koření přebilo chuť hovězího vývaru (Jerry by měl radost, kdyby jel, že zase mrmláme) a pivo prý také nic moc. K pressu, které si dal na vzpružení, se Jirka nevyjádřil. Chvíli povídáme a koukáme přes velká okna ven, jak se tam honí oblačnost a mraky se snaží zabalit celou chatu jako vánoční dárek.

Když jsme se konečně rozhodli pro pokračování a vyšli ven, byla viditelnost něco kolem 50 až 70 metrů. Proto nás omlouvá, že jsme hned neviděli, kam červená pokračuje. Jen co jsme ji ale našli, nasadili jsme svižně svižné tempo a aniž bychom si k tomu podali jakékoli verbální vysvětlení, jediný důvod byl zřejmý: co nejdříve chceme usednout v další hospodě!

V Jizbici nás pobavilo snažení jednoho pána rozmíchat maltu. Nepoznali jsme ale, jestli to bylo tím, že by dal moc cementu nebo tím, že mu to v míchačce mrzlo. Při povídání nám cesta uběhla fakt rychle a navíc byla celá skopce. Já měl pocit, že jsme v Pekle opravdu za pár minut. Ještě, než jsme vlezli do zdejší populární Bartoňovy útulny, zachytili jsme naše ztuhlé ksichty na společném fotu, na závěr schváleném.

Bartoňova útulnaI v Pekle může být krásně.

Než jsem si pak pobalil fotonáčiní, byli kluci už uvnitř. U dvěří čtu ceduli s info, že se hledá nový nájemce. Místo tlusté knížky s bohatou nabídkou skvělých jídel, dostáváme na stůl výrazně zredukovaný jídelní lístek a mě je jasné, že se tu děje něco nepříjemného. Naše oblíbená hospoda (krásná nejenom zvenku, ale i uvnitř) v naší oblíbené destinaci už asi nebude to, co bývala!

Franta odložil kvasnicové pivo a objednal si raději Primátora. Někteří jsme ho v tom nenechali samotného a k jídlu, na kterém jsme se všichni shodli (proč asi?), jsme si ho také objednali. Tady jsme poseděli výrazně delší dobu, než jsme se rozhodli vykročit na závěrečný úsek červené značky do Nového Města na nádraží. Všichni jsme tu bez signálu s mobilními daty, takže se nemůžeme podívat na odjezdy vlaků.

V nadále rychlém tempu, přerušovaném jen krátkými čůracími zastávkami, pokračujeme přímo podél řeky Metuje k cíli výletu. Franta nám prozrazuje, že tudy nikdy nejel na biku. Začíná se šeřit a já vím, že dnes už opravdu nic nevyfotím. Jdeme tak rychle, že jsem sám překvapen jak brzy jsme došli k mostu na druhou stranu. Na silnici se už můžeme podívat na odjezdy vlaků a směřujeme to na ten nejbližší po půl páté. Klukům do Trutnova jede o deset minut dřív.

Na nádraží Pepa před odjezdem vlaku vybalil sušenky, podle vzhledu obalu zakoupených někdy v 80. letech. Alespoň je nevezl zbytečně; třeba jako já polarizační filtr nebo Vláďa láhev Ferneta.

Výšlap přes Dobrošov a Peklo

Foto ke stažení

Společné fotoPo zadání přihlašovacích údajů (jméno a heslo) se otevře dialogové okno pro stažení společné fotky. Obrázek je přizpůsoben pro minilab na velikost 10×15 cm nebo 9×13 cm.

stáhnout do počítače (velikost souboru 4,48 MB)