Víkend v Toulovcových Maštalích

26. října 2019
Úvod / Články / Výlety a turistika / Víkend v Toulovcových Maštalích

Přírodní rezervace Maštale patří k nejmalebnějším koutům Východních Čech. Toto rozsáhlé pískovcové skalní město se rozkládá mezi Novými Hrady, Prosečí a Budislaví a je protkáno systémem chodeb a jeskyní. Celá oblast je protkána turistickými trasami, ale i cyklotrasami. Patří proto mezi oblíbené výletní místo.

Zámek KošumberkKošumberk

A my do této oblasti vyrážíme na prodloužený víkend 26. – 28. 10. 2019. Jelikož je hezké počasí, tak do místa ubytování, kterým je Bor u Skutče, nemusíme nijak spěchat. Cestou se proto zastavujeme v Luži, kde navštěvujeme zámek Košumberk, Poutní chrám Chlumek a Zámek Nové Hrady.

ChlumekPoutní chrám Chlumek

Pivnice a Novohradka

V neděli ráno z Boru u Skutče vycházíme po červené turistické značce k odbočce – Kolumbovo vejce a Kříž. Poté se vracíme zpět a pokračujeme ke skalnímu útvaru Kazatelna a Skály Kupadla. Skalní útvar Kupadla jsou skutečně jako koupaliště.

Skalní reliéfBetlém

Stále pokračujeme po červené turistické značce, která nás vede k hlavní silnici. Po jejím přejití se šplháme do kopce k dalšímu skalnímu útvaru - Betlému. Kolem chaty Polanka pokračujeme ke studánce Kapalice. Cesta nás dále vede podle řeky Novohradky k Dolanskému mlýnu.

Na rozcestí červené a žluté odbočujeme na žlutou turistickou značku, po které vcházíme do skalního útvaru Pivnice. Je to úzká kaňonovitá soutěska vyhloubená v pískovci a dělí se na dvě větve. Rozhodly jsme se tentokrát projít Pivnici až na úplný konec. Zdoláváme tedy různé kmeny, výlezy a úzké průchody. Východ by měl být značen žlutou turistickou značkou. Tu jsme však nenašly. Z Pivnice vylézáme do pole a poté zjišťujeme, že prošly do druhé větve.

DomekZderaz

Zkratkou přes pole pokračujeme směrem do Zderaze. Na jejím začátku z naší strany míjíme modrý domeček se Zderazákem (určitě znáte z pořadu Toulavá kamera), Zderazký domeček je tentokrát uzavřen a pískovcová skalní obydlí nenavštěvujeme, neboť jsme tu byly nedávno. Zajdeme však do místní hospůdky na druhém konci obce, abychom něco dobrého pojedly a popily. Hospůdka je plná hladových krků, ale přesto je tu místo i pro nás.

RybníkPasíčka

Poté pokračujeme po cyklotrase Maštale 4, Maštale 8 kolem přístřešku s lesní houpačkou do záchranné stanice a ekocentra Pasíčka. Tady se procházíme pouze přírodním prostorem kolem rybníčků, tzv. suchou nohou mezi vodou a prohlížíme prostor tzv. Brány do pravěku, kde je spousta atrakcí pro děti. Odtud se po NS Pasíčka vydáváme zpět do Boru u Skutče.

V pondělí jsme původně plánovaly po červené turistické značce kolem Dudychovy jeskyně a Mojžíšova pramene projít další část Toulovcových maštalí. Jelikož je zde prudší sešup dolů a po večerním dešti dosti nebezpečný, začínáme naší dnešní trasu na cyklistické trase Maštale 8.

Po této trase docházíme do Vranic, odkud pokračujeme po žluté turistické značce kolem Voletínské studánky, Kostelíčku, rozcestníku Pod Kostelíčkem, Pancéřové lodi a Hradu do Budislavi. Tady navštěvujeme Malé a Velké Hradisko a kostel Boží lásky, kde půdorys připomíná lidské srdce a hned vedle skalní útvar Zámeček.

HradiskoVelké Hradisko

Na svazích u místní benzinové pumpy lze vidět tzv. broukoviště (dřevění brouci v nadživotní velikosti). I když je dnes státní svátek mile nás překvapuje otevřený hostinec Na Skalách s příjemnou obsluhou. Však je také během chvilky úplně plný.

Po dobrém obědě se odtud vydáváme po červené turistické značce kolem útvarů Panský stůl, Cikánka k rozcestníku žluté a červené turistické značky Pod Kostelíčkem. Odtud pokračujeme po červené turistické značce směrem na Bor u Skutče. Míjíme skalní útvary Oslí chodba, Františkova mohyla, Hrnčířova skála a přicházíme do Toulovcových maštalí. Z nich se vydáváme po zelené turistické značce zpět do Boru u Skutče.

Skalní útvarSkalní útvar Petrovna

Ještě před Borem zastavujeme na Skalní věži Petrovna, která je nejvyšší pískovcovou věží a na jejím vrcholu je vyhlídka.