Století zapomenutá cesta

10. října 2020
Úvod / Články / Výlety a turistika / Století zapomenutá cesta

Koncem listopadu plánujeme vyrazit na víkend do Broumovských stěn. Ale při jednom z hovorů s Jirkou si říkáme, že je to ještě strašně daleko, že musíme najít nějaký volný termín na ještě jeden výlet. Termín jsme našli, dokonce i Vláďa souhlasil, zbývalo ještě rozhodnout, kam se vydáme. Náhoda nás nakonec zavedla do skal na sto let zapomenutou cestu.

Tolik jsem se těšil na dnešní výlet, že jsem vyrazil bez pohor a musel se pro ně vrátit domů, Se zpožděním tak v Jaroměři nakládám Jirku, ve Skalici Vláďu. Teprve v autě se formuje cíl dnešního výletu do přírody. Rozhodujeme se pro Adršpach, ale pak si Vláďa vzpomněl, že je úplně uzavřená silnice z Teplic nad Metují do Adršpachu. A tak silničáři rozhodli za nás - jedeme k Bischofsteinu.

Klukům se nelíbí, že parkuji uvniř areálu zámku, že by nám tu mohli zavřít bránu a my se pak nedostaneme ven. Raději tedy vyjíždím a parkuji u obvodové zdi. Vycházíme za pošmourného a mlhavého dne po zelené značce k rozhledně Čáp. Hrstka lidí, které potkáváme cestou, odpovídá dnešnímu počasí. O to víc jsme překvapeni, kolik lidí se pohybuje kolem rozhledny po té, co jsme se podívali do mlhy a slezli dolů. Dnes jsme neviděli nic. A když jsem tu byl naposledy, bylo to v zimě, podmínky jsem měl úplně stejné.

Rozhledna Čáp

Opouštíme vrchol Čáp a po chvíli i turistickou značku. Pěšina nás vyvádí nahoru mezi boubelaté skalní věže. Hlasy ostatních turistů zcela utichly a my vstoupili do tichého světa uzavřeného ve skalách. Dobře zřetelná pěšina ukazuje, že tudy lidská noha prochází dost pravidelně, přestože jde o starou stezku, která přestala sloužit před více než 100 lety. Ale to ještě v tuto chvíli nevíme. Užíváme si objevování a nádherné skály, které nás obklopují.

Pěšina se občas rozdělí a my se snažíme držet té více vyšlápnuté. Jednou se jdeme dokonce podívat, kam vede ta vedlejší odbočka, ale po pár metrech se zase vracíme na tu více prošlápnutou. Věřili jsme jí natolik, že jsme si správný směr ani neověřili v navigaci. A to se nám nevyplatilo, protože jsme hodně sestoupali a až potom zjistili, že jsme úplně někde jinde.

Schody ve skalách

Rozhodli jsme se pro návrat a udělali jsme dobře. Došli jsme na původní pěšinu a pokračovali dál. I tak se nám ale stále ztrácela a mizela. Nakonec jsme skončili na skalách nad roklinou, ve které se přímo pod námi klikatila ta správná cesta. Slezli jsme na ní a už se jí nepustili. Ponaučeni dvojím zablouděním jsme ji teď hlídali co 20 metrů. Ona se nám odměnila krásným a členitým terénem, kterým se klikatila, stoupala a zase klesala po vytesaných nebo vyskládaných schodech, překonávala malé roklinky po zbudovaných mostcích a nabízela pohledy do těch nejmalebnějších a nejdivočejších roklinek.

Nejdřív jsme mysleli, že jdeme po nějaké staré turistické cestě, která už byla zrušena, ale ani jednou jsme neviděli pozůstatky barevného značení. Ale proč si tu teda někdo dal tolik práce s těmi schody a můstky, aby se snadněji dalo projít opravdu divokým a členitým terénem? Každopádně se nám tu moc líbilo a byli jsme z dnešního výletu nadšeni.

Vše krásné jednou končí a skončila i tato překrásná pěšina a my se zase ocitli na turistické značce. Po už široké a zatraceně pohodlné lesní cestě jsme došli na silnici vedoucí zpět k Bischofsteinu. Je pozdní odpoledne, svačiny jsme sice ve skalách snědli, ale i tak to bereme nejkratší cestou kolem Černého jezírka do areálu zámku, kde je otevřená restaurace. Plán je jasný - zde si dáme oběd a kávu se zákuskem u Adlerů. Restaurace je úplně plná, ale Jirkovi se podařilo najít úplně vzadu volný stůl.

Nad gulášem a pivem/Birellem hodnotíme dnešní den a hlavně zážitek jako velmi povedený a přestože jsme ještě ráno nevěděli, kde přesně skončíme, moc se to dnes povedlo. Dokonce vyšel i ten výtečný zákusek.

Až po příjezdu domů jsme zapátrali, kam jsme se to vlastně dostali a co to bylo za cestu. Vláďa vyhrabal starou papírovou mapu z roku 1989, ale ta naši terorii o zrušené turistické cestě nepotvrdila. Museli jsme zapátrat v mapě z konce 19. století. Po přiložení GPS záznamu to v ní sedlo na jednu ze starých hraničních cest.