Rozhledna Žalý

30. července 2020
Úvod / Články / Výlety a turistika / Rozhledna Žalý

Protože jsme vyrazili na víkend na Benecko, nešlo to jinak a nepodívat se na Žalý. Včera jsme si dali náročnější výlet na hřebeny, takže dnes můžeme být línější a jít jen kousek.

Fakta k rozhledně

Kamenná rozhledna, kterou nechal postavit hrabě Jan Harrach. Vedle rozhledny byl hostinec, který postupně vyhořel a zmizel. Současná roubená stavba je z roku 2008.

Rozhledna postavena roku 1892

Nadmořská výška 1019 m n. m.

Výška rozhledny 18 m

Vyrazili jsme na opravdu krátký okruh, dalo by se říct na nedělní procházku. Záměrně, na oběd chceme být zpět a odpoledne nechat děti vyblbnout se na nějakých místních atrakcích. Z Benecka jdeme jen chvíli po žluté značce na sever, než dojdeme k odbočce cesty k restauraci Žalý. Tady vstupujeme do lesa a po kamenité cestě stoupáme nahoru na západní úbočí Zadního Žalého. Zajímavostí může být, že je tento vrchol o 17 metrů vyšší než Přední Žalý, na kterém stojí rozhledna.

Napojujeme se na červenou turistickou a chvíli ještě mírně stoupáme, než začneme klesat do sedla mezi Zadním a Předním Žalým.

K rozhledně nás přivádí odbočka žluté značky. Rozhlednu si matně pamatuji z nějakého výletu na horských kolech před mnoha a mnoha lety, ale tu roubenou restauraci...? Ta tu určitě nebyla. Jak později zjišťuji, blázen nejsem a opravdu ji tu postavili až později. A moc se povedla, hezká roubenka. Výhled dobrý, jen směrem k hřebenům hodně zakrytý stromy. Dali jsme nanuka a vydali se dolů.

Scházíme zase po žluté na červenou, po které pokračujeme vlevo (na jih) po cestě, která se postupně stáčí a klesá zpět do Benecka. Je kolem půl jedné, takže to máme akorát na oběd. Na ten jsme si vyhlídli restauraci Skalka, kde na nás zbyl jeden stůl na terase s krásným výhledem.

Foto zvětšíte kliknutím na náhled. Pro posun mezi obrázky použijte myš, šipky na klávesnici < >, klávesy D Z.