Rozhledna Na Signálu

15. listopadu 2016
Úvod / Články / Výlety s dětmi / Rozhledna Na Signálu

Mezi Hronovem a Horní Radechovou byla v roce 2014 postavena rozhledna na strategicky dobře položeném kopci Signál. Z jeho vrcholu se totiž za dobrého počasí nabízí výhledy na Krkonoše, Jestřebí hory, Zvičinu, Ostaš, Broumovské stěny, Javoří hory, Góry Stolowe, Orlické hory a Králický Sněžník. Dřevěná konstrukce rozhledny s ocelovým schodištěm je vysoká 29 metrů s vyhlídkovou plošinou ve výšce 25 metrů.

Malý rodinný výlet na tuto rozhlednu plánujeme už celý podzim, ale buď nebyl čas nebo nás odradila předpověď počasí, která se ale velmi často spletla. Včera byl krásný slunečný den a noční jasná a mrazivá obloha i ranní sluneční paprsky slibovaly, že i dnes bude krásně. Rozhodli jsme se proto rychle a vyrazili.

Vlakem jsme dojeli do Velkého Poříčí, odkud je to k rozhledně opravdu jen kousek. Po vystoupení na zastávku jsme trochu zklamáni faktem, že se obloha zatáhla a bylo jasné, že podzimní sluneční den si dnes opravdu neužijeme. Zato lehce mrazivé počasí ano.

Hned u zastávky prochází po silnici žlutá značka, po které stoupáme mezi okrajovými domy Velkého Poříčí do kopce do lesa. Sice nás čeká stoupání, ale velmi krátké - k rozhledně je to něco málo přes kilometr. Téměř celá cesta nahoru vede lesem a tak nás zatím žádné výhledy nerozptylují. Temto je, s ohledem na děti, které navíc pobíhají kolem cesty a sbírají kousky ledu spadlých ze stromů, pomalé.

Rozhledna

Nahoře konečně opouštíme les, který nám ale na druhou stranu poskytoval ochranu před chladným větrem, a mezi posledními stromy už vidíme konstrukci rozhledny. Naštěstí nefouká až tak moc. Přicházíme na nějakou cestu k rozcestníku červené turistické značky a míříme vlevo k teď už blízké rozhledně.

Říkám si, že nahoře bude fučet asi hodně studený vítr a tak, než úplně vymrzneme, se jdeme nejprve podívat k bunkru s výstižným názvem Kóta A. Kousek dál je vidět druhý - Kóta B, ke kterému už ale nejdeme. Po společném vrcholovém fotu se vrháme na točité schodiště moc pěkné rozhledny. Schody jsou z kovových roštů a jen na prknech v mezipatrech ulpívá led. Cetou nahoru to opravdu fouká víc, ale když jsme dorazili na vyhlídkovou plošinu, která je po obvodu chráněna nízkým zábradlím, byli jsme příjemně překvapeni, že tady vítr téměř nepociťujeme.

BunkrBunkr Kóta-A a v pozadí Kóta-B

Škoda, že je dnes zachmuřený den, protože jinak by bylo vidět vše zajímavé v tomto regionu. My vidíme část Orlických hor, Broumovky velmi špatně, výrazný hřeben Bludných skal v Polsku je také v oparu, Krknoše nevidíme vůbec, díváme se na Jestřebí hory a v dálce poznávám siluetu Zvičiny.

Výhled do krajinyVýhled směrem k Orlickým horám, které ale vidět nejsou

Pro cestu zpět na vlak volíme červenou značku mířící do Hronova. Procházíme malou osadu Studénky, kousek po silnici a pak na okraji lesa vpravo dolů do lesa. Cesta dolů ubíhá mnohem rychleji. Možná je to slíbenou odměnou v podobě dobrého jídla. Značka nás dovádí až na hronovské náměstí k pizzerii Stella, kde jsme byli spokojeni nejenom my, ale hlavně děti.

• Do Velkého Poříčí jsme přijeli vlakem v 10:07 a z Hronova jsme odjeli v 15:11.
  • Celá pěší trasa (i se zacházkou na náměstí) měla něco přes 5 km. 1,3 km je stoupání k rozhledně.
  • Na pozdní oběd jsme se zastavili v pizzerii Stela v Hronově na náměstí.

Závěrem

Přijde mi, že stavba rozhleden se stala, hned po cyklostezkách, masovou záležitostí, ale na druhou stranu jinak by nás, jako místního terénu neznalé, vůbec nenapadlo si na kopec Signál vyjít na výlet.