Turistika na Rippetegg

14. červenec 2022
Úvod / Články / Hory / Turistika na Rippetegg

Řekli jsme si, že si cestu z Itálie domů ještě rozpůlíme nějakou malou procházkou v rakouských Alpách, když už stejně přes ně pojedeme. Gassellhöhe s možností procházky po jeho krátkém hřebenu nabízejícím výhledy a vrcholek Rippetegg jsem našel na mapy.cz. Místo nás nakonec moc příjemně překvapilo a stalo se krásným zakončením dlouho odkládané dovolené v Alpách.

Noc jsme strávili na penzionu Elizabeth ležícím mezi Radstadt a Forstau, takže to máme ráno jen kousek k lanovce Preunegg Jet, k jejíž dolní stanici ale musíme ještě vyjet několik serpentín po poměrně úzké silnici zaříznuté v prudkém svahu. Jízdenka pro 2 dospělé a 2 děti nohoru a dolů stojí 70 EUR. Vyjeli jsme do nadmořské výšky 1720 metrů a vystoupili v bikovém ráji s překrásným výhledem na hřeben Dachsteinu.

• Výchozí bod: parkoviště u Preunegg Jet Talstation, GPS 47.3749675N, 13.6136739E
  • Lanovka: Preunegg Jet, 70 EUR 2 dospělí a 2 děti nahoru a dolů
  • Občerstvení: Reiteralmhutte, kousek od horní stanice lanovky

Děti se chvíli zabavily v gigantické houpací síti a my si prohlíželi jednotlivé vrcholy z jihu sluncem osvětlených vrcholů a hledali Hoher Dachstein. na kterém jsem celkem nedávno stanul s Vláďou (i když to tak utíká) během krásného výstupu. Pak už jsme se vydali směrem po pěšině stoupající na zelenou hradbu Gasselhöhe. Opírá se sem slunce a tak ulehčujeme oblečení.

Pohled na Dachstein

Došli jsme na pěšinu, která se táhne k jihu po oblém hřebeni a nabízí překrásné a nerušené výhledy. Na sever samozřejmě pozornost nejvíce poutá dominantní pohoří Dachstein. Z tohoto směru jsem jeho strmé jižní stěny ještě neviděl, kromě našeho výstupu před sedmi lety, kdy jsme v závěrečném úseku šli hodně po hraně právě jižního hřebenu. Hned dalekohledem hledám vrchol Hohe Dachstein.

U kříže na Gasselhohe (2001 m n.m.) se zastavujeme. Směrem na východ vidíme řadu horských kulis, vzájemně se překrývajících, za kterými v dálce výškově výrazně vystupují bílé vrcholy. Dlouho koukám do dalekohledu a mám pocit, že jeden - ten nejvyšší, s typicky zalomenou špičkou - vrchol poznávám. Je to možné? Je to opravdu Grossglockner? Vzdušnou čarou je odsud nějakých 75 kilometrů, ale asi to tak bude.

Rippetegg a Schober

Rippetegg (vpravo) a Schober (vlevo)

Ještě tu děláme společnou fotku, ale strašně tu otravuje nějaký hmyz. Jakmile se na sekundu zastavíme, hned doráží a sedá na nás, letá do očí. I na fotce je vidět, jak nás obletuje. Tady se nedá moc zdržovat a skoro utíkáme pryč. Ještě se raději dvakrát ohlížím, abychom tu ve spěchu něco nenechali, jako tu někdo zapomněl nůž. Asi se jím chtěl bránit před otravným hmyzem.

Nemůžu uvěřit, že jsem toto místo jen tak tipnul podle mapy. Jdeme po opravdu pohodové pěšině a přitom v tak blízkém kontaktu s překrásnými horami, které nás doslova obklopují kamkoli se podíváme. Ideální místo na horský výlet s dětmi. Pěšina se v jednom místě přiblížila k vysokému skalnatému srázu, kde se díváme na malá jezírka, která máme přímo pod sebou a kolem kterých se budeme vracet.

Přicházíme do sedla pod Rippetegg a z opačného směru sem zrovna přichází česky mluvící skupinka. Dívám se dolů, cesta se zdá naprosto v pohodě, ale vždy, když jdeme s dětmi, se ptám, jestli na nás nečíhají nějaké nástrahy a jestli to zvládneme s dětmi (třeba jako před pár dny u Hochtenspitze). Mladík mi odpovídá, že je to pouze pro dobrodruhy (na to slovo dává velký důraz) a s dětmi určitě ne. No nevím, mně to přijde úplně snadné a navíc jsme s dětmi šli i náročnější trasy. No nic, teď ještě jdeme nahoru na Rippetegg (2126 m n.m.)

Rippetegg

Na vrcholu Rippetegg, pohled na Schober, vzadu pohoří Dachstein

Ze sedla vede nahoru jen krátký úsek, takže jsme tam po pár minutách. Nepřejemné je, že i tady je ten otravný hmyz - nějaký druh létajících mravenců. Otiskli jsme razítko do vrcholové knížky, pořídili fotku a chvíli si užívali ten nádherný pohled na okolní hory. Já chci bydlet v Alpách!

Přes sedlo se také díváme na sousední vrchol Schober, který je o něco vyšší (2133 m n.m.) a na který bychom určitě šli, pokud bychom tu byli bez dětí. I ony by to asi zvládly, ale už by to bylo výrazně náročnější. Bylo by to dalších 400 výškových metrů navíc, takže tento vrcholek vynecháme.

Vracíme se do sedla, odkud pokračujeme sestupem po strmě klesající pěšině s klikatícími se schody. Tak to je ta cesta pouze pro dobrodruhy!? Seběhli jsme dolů k malému jezírku Obersee, kde jsme alespoň na chvíli sami. Žádné velké davy tu nejsou, to ne, ale živo ano. Malá svačinka a pozorování mloků, než zase pokračujeme dál.

Sestupujeme k jezeru Spiegelsee, které je už více obklopeno lidmi, přičemž máme přímo před sebou opět panorama Dachsteinu. Skoro to vypadá, jako by nám někdo přímo před očima rozvinul obrovské plátno s vyobrazením hor, poházenými domky, klikatícími se bílými cestami, světle zelenými loukami a tmavě zelenými lesy. Nedá nám to a neustále tu nádheru komentujeme. Já chci bydlet v Alpách!

Od Spiegelsee už vede pohodlná turistická cesta, která se střídavým převažujícím stoupáním a občasným krátkým klesáním vrací zpět ke stanici lanovky a ke dvěma restauracím. My jsme si pro pozdní oběd vybrali Reiteralmhutte. Venku bylo sice dost volných míst, ale protože jsme z celodeního pobytu na slunci už dost vyhřátí, rozhodli jsme se, že si půjdeme sednout dovnitř. Odměnou nám byl nejenom stín, ale i hezký interiér s fotkami z hor. A jídlo bylo opět dobré.

P.S. Moc se nám to tu zamlouvalo na případný bike. I sem se nechávají vyvézt bajkeři a dolů se dají najít sjezdy nejrůznějších obtížností. Já chci bydlet v Alpách!