Okolím Borohrádku

17. června 2021
Úvod / Články / Bike / Okolím Borohrádku

Na horké odpoledne sice vyrážíme na bike, ale kromě jednoho přejezdu po polní cestě pojedeme pořád ve stínu lesa. A prý se najde i zastávka na pivo. Honza zvolil směr Horní Jelení, kam už jsem taky párkrát zavítal, a tak jsme společně dali dohromady dnešní trasu.

Opět vyrážíme z Týniště nad Orlicí, odkud míříme přes Albrechtice na Novou Ves. Tady přes hráz Novoveského rybníka nahoru do lesa. Přehoupli jsme se k Žďárskému rybníku a pak už jen frčíme rovně lesem, pořád na jih. Na okraji lesa se blížíme k železniční trase, kde přichází na řadu moje zkratka do Velin, abychom nemuseli po asfaltové cyklostezce.

Přejíždíme koleje a otvírá se nám výhled na zvlněné louky a pole. Po lehce naznačených kolejích v trávě sjíždíme od okraje lesa loukou vlevo dolů k mostku přes příkop. Za ním je už polní cesta, která nás přivádí do Velin přímo k dřevěnému kostelu sv. Mikuláše.

Kostel ve Velinách

Tady chvíli využijeme zelenou turistickou značku. Za vsí vjíždíme do lesa a tím i unikáme před horkým sluncem. Ze stínu stromů se vynořujeme těsně před Horním Jelením. Tady se zastavujeme na jedno malé U Pytláka. Výběr piv je vzhledem k velikosti hospůdky překvapivě široký, ale vysoká je i zvědavost jednoho místního (trochu připitého) štamgasta, který Honzu bombarduje dotazy typu: odkud? kam?

Dopito a jedeme dál. Nejkratší cestou míříme k Dolnímu rybníku a dále k ulici 5. května, kde se napojujeme na  žlutou značku. Slunce už tak nepálí a tak přejezd přes louky k lesu už tolik nebolí. Možná je to ale spíš tím nedávným osvěžením.

Jez přes Orlici

Průjezd lesem je rychlovka, protože stále mírně klesáme. Přijíždíme k silnici Borohrádek - Čermná. Za ní měníme žlutou značku za červenou, ale jen na opravdu krátký úsek. U Orlice odbočujeme přes lávku jezu a mostek přes náhon a podél lesíka po zarůstající pěšině jedeme k východu, kde se u nějakého stavení napojuje polní cesta k severu. Ta ústí na silnici 317, kde zatáčíme vlevo a hned vpravo zase na polňačku a stoupáme ke kostelu v Šachově.

Tady už to má zase najeto Honza a vede mě hezkou poňačkou kolem vodojemu k lesu. V lese se držíme vlevo a dalšími manévry na lesních křižovatkách (viz mapa trasy) se dostáváme na požadovanou lesní cestu, kterou Honza vybral a chce mi dnes ukázat.

Doposud jsem tento les projížděl buď po okraji po červené značce nebo po neznačené lesní cestě při severním okraji. Ale musím uznat, že cesta, kterou jedeme teď je pěkná! V závěru i díky klesání hodně rychlá. Závěrečná zatáčka a jsme z lesa venku na červené značce.

Teď už není co vymýšlet, po červené značce jedeme přes osadu Světlá do Týniště. Ve Světlé je kolem hospody taky živo, ale my máme v plánu Plzeň, kterou nejlépe točí U Věže. Ideální zakončené dnešního horkého odpoledního švihu.