Velikonoční výlet na Maloskalsko

9. dubna 2012
Úvod / Články / Velikonoční výlety / Velikonoční výlet na Maloskalsko

Letošní Velikonoční výlet byl jiný než předchozí ročníky. Hlavní organizátor Mirek se rozhodl pro dalekou cestu za hranice všedních dní a přenechal nás všechny svému osudu. A co víc, jako svého zástupce pro dohled nad hladkým průběhem výletu si zvolil moji osobu. Surprised I když jsem se tomu snažil částečně bránit, nakonec jsem podlehl a dokonce jsem se uvolil sepsat pár řádek o dnešním, dovolím si konstatovat, povedeném výletu. Ale abych Mirkovi nekřivdil, tak všechno pečlivě před svým odjezdem naplánoval. Díky Míro.

Předtím než v pár větách popíšu dnešní výlet, popřeju Mírkovi a Martině šťastný návrat domů a vyslovím skromné přání: „Doufám Mirku, že se s námi alespoň podělíš o nevšední zážitky z dalekých cest a ukážeš nám pár fotek“.

A jak to tedy bylo s letošním Velikonočním výletem?

Na úplném začátku jsme obdrželi prostřednictvím e-mailu podrobné instrukce, které zněly:

Z Hradce Králové odjíždíme rychlíkem 982 (směr Liberec) v 7:25, odjezd z Jaroměře v 7:42. Příjezd do Malé Skály je podle grafikonu ČD v 9:07.

Z Malé Skály se vydáme pěšky po zelené turistické značce do kopce na rozhlednu Kopanina. Pokud bude počasí přát, budeme se kochat výhledem do údolí Jizery, na Suché skály a část Českého ráje. Z rozhledny už zahájíme postupný sestup. Nejprve po modré turistické značce k hradu Frýdštejn (vstupné 40 Kč), který se bude všem určitě moc líbit. Stejně jako ve vsi pod hradem, kde je restaurace. Posilněni budeme pokračovat po Vranovském hřebeni značeném červenou turistickou značkou na Pantheon a zpět do Malé Skály. Tento okruh má kolem 10 km.

A jak to bylo doopravdy?

Celý týden dopředu jsem pečlivě sledoval předpověď počasí. Bohužel Dagmar Honsová nám neslibovala žádné příznivé vyhlídky. Stále se mluvilo jen o zimě, přeháňkách dešťových ba i sněhových. Docela mi trnulo, i když jsem byl odhodlán jet za každého počasí, tak jako vždy. Pouze bych musel oželet účast mých třech dam. Naštěstí se všechny předpovědi ukázaly jako liché a v neděli večer předpověď zněla: „Polojasno, 6 - 10 °C“. Bylo rozhodnuto, jedeme všichni.Po ranním budíčku v 5.3o a pohledu na teploměr, který ukazoval -6 °C, to moc optimisticky nevypadalo. Ale po příjezdu na vlakové nádraží už se začalo ukazovat sluníčko. Hned bylo veseleji. Smile V nádražní hale jsme hned potkali Dášu a Honzu. Dlouho jsme se rozhlíželi, zda se k nám v Hradci ještě někdo přidá. Bohužel se nikdo další neobjevil, ale to jsem netušil, že v mojí e-mailové schránce jsou dvě omluvné zprávy, které sdělovaly, že se k nám letos nepřidají ani Čečotkovi, ani Koukalovi. Zakoupili jsme si tedy hromadnou zpáteční jízdenku pro 4 dospělé osoby a vydali se k vlaku. Vlak vyrazil včas a na první zastávce v Jaroměři nastupuje zbytek naší výpravy. Jaroměřská posila navýšila náš celkový počet na 17 cestovatelů.

Partyzán
Pomník kapitána Jaroše

Model
Model nádraží

Ukazuje na lahev
A kdo to bude pít!?

Jako tradičně se ve vlaku začaly konzumovat buchty, slané zákusky a… posilňující nápoje počínaje Jasoněm, pak tu kolovala i ústní voda, nějaká ta medovinka a člověk pomalu přestával registrovat, co vše dalšího. Cesta do Malé Skály uběhla v poklidu a opravdu na čas dojíždíme do výchozího bodu naší dnešní výpravy. Na nádraží na nás již čekali Mirkovi rodiče, kteří finalizovali počet turistů na konečných 19, s nastudovanou úvodní etapou, a proto jsme bez váhání vyrazili vstříc velikonočním zážitkům.

V průběhu výšlapu nás čekalo pár krátkých zastávek na občerstvení a doplnění tekutin z vlastních zásob. Cesta se klikatila stále do kopce k prvnímu bodu výletu – rozhledně Kopanina. Na rozcestí kousek od rozhledny se Líba vytasila se svým trumfem. Z nitra batohu byly vyloveny „tradiční“ malé řízečky, na které se všichni s radostí vrhli, takže za chvilku byla krabice prázdná. Tady se taky Roman rozhodl obětovat a zaskočil do blízké chalupy vypůjčit klíče od rozhledny, abychom se mohli pokochat výhledem do daleké krajiny. Ta oběť spočívala v tom, že se s klíči zase musel vrátit zpět, byť naše další kroky od rozhledny směřovali úplně opačným směrem. Smile Ale rád to pro nás udělal a my všichni mu za to moc děkujeme, protože výhled byl díky krásnému počasí nádherný. A také se ujal role správce rozhledny a bez posilnění slivovicí nás na schody nepustil. A že jich bylo (11 dřevěných a 79 kovových).

Rozhledna

Když jsme se dost vynadívali do krajiny, sestoupili jsme dolů a zapózovali pro tradiční společnou fotku. Tentokrát jsme na ní snad všichni, takže nebudeme muset využívat jinak nezbytných funkcí Photoshopu a pracně tvořit nějaké kolážové dílo.

Společné foto

Od rozhledny se naše cesta ubírala z kopce dolů. Kousek pod rozhlednou jsme objevili Výletní restauraci Na Vejpřeži (http://www.navejprezi.cz/). Některé výletníky zlákala ke kávě a nějakému pivku. Také jsme se rozmýšleli, zda si zde neudělat obědovou pauzu, protože bylo právě 12 hodin. To jsme neudělali, protože jsme se chtěli držet itineráře o obědovou pauzu udělat až pod Frýdštejnem. Svého rozhodnutí jsme ale a o pár chvil později litovali, protože u hradu Frýdštejn, který byl bohužel zavřen, jsme zjistili, že bychom museli sejít dolů a po posilnění se vrátit zpátky do kopce, abychom mohli pokračovat plánovanou trasou dál na Pantheon. Většinou hlasů bylo odsouhlaseno, že se půjde dál a pauza na něco dobrého se udělá až v Malé Skále.

Hrad Frýdštejn

Cesta dolů do Malé Skály uběhla rychle, všechny asi poháněla vidina něčeho dobrého a hlavně to bylo z kopce. Naše volba v cíli cesty padla na Restauraci Pod Pantheonem (http://www.mala-skala.net/?content=restaurace-pod-pantheonem), která krom hotových jídel nabízela dle poutače i gyros. Ve stravovacím zařízení se také najednou začalo řešit, kterým vlakem že to vlastně pojedeme zpátky. Bylo kolem 14. hodiny a volba padla na vlak ve 14.5o, protože čekat o 2 hodiny déle na tomto místě se nikomu nechtělo. Tomuto zrychlenému plánu jsme ale museli podřídit i výběr jídla, takže většina volila variantu polévky. Česnečka byla dobrá. Smile

Pantheon

No a pak se to všechno najednou nějak semlelo, v rychlosti jsme zaplatili a skoro utíkali na vlak. Toto kvapné zakončení výletů se bohužel poslední dobou stává nehezkým zvykem. Frown

Ve vlaku jsme se všichni shodli, že jsme měli v klidu pobejt v hospůdce Na Vejpřeži, protože vypadala úžasně a i lákavé menu v podobě pečené kachny v mnohých zpětně vyvolávalo zasněné tváře. A jaké z toho máme ponaučení? Zakotvit v první hospodě, která se nám bude líbit, a tady posedět a užít si to. A hlavně nikam nepospíchat. Snad příště…

A jak všichni ohodnotili tento letošní Velikonoční výlet? Vydařil se a hlavně přálo počasí.

Foto: Jirka a Jirka.

Profile for jpkzP.S. Ještě malé vysvětlení. Občas jsem se všem vytratil z dohledu ostatních a vracel se po chvilce s konstatováním směrem k mojí drahé polovičce „Mám“. V ostatních to vzbuzovalo zvědavost a tak jsem vysvětloval, že jsme podlehli zábavě zvané Geocaching. Vysvětloval jsem různé věci kolem této kratochvíle a ukazoval i odlovené TB a GC. A kdo o tom chce vědět víc, nebo se i přidat, nechť navštíví stránky https://www.geocaching.com nebo http://cs.wikipedia.org/wiki/Geocaching.

Velikonoční výlet na Maloskalsko

Foto k článku

Foto ke stažení

Společné fotoPo zadání přihlašovacích údajů (jméno a heslo) se otevře dialogové okno pro stažení společné fotky. Obrázek je přizpůsoben pro minilab na velikost 10×15 cm nebo 9×13 cm.

stáhnout do počítače (velikost souboru 1,61 MB)

Mirek  12.4.2012, 14:44
Škoda, že byl hrad Frýdštejn zavřený. Když jsme tam byli s Martinou, moc se nám líbil! I když to vypadá, že účastníky spíš mrzela ta vynechaná hospoda, co? Jinak, Jirko, super článek! Asi se na tebe budu obracet častěji. ;-)

Nejstarší účastníci výletu  15.4.2012, 16:21
Letošní Velikonoční výlet, který zvítězil při hlasování, jsme přivítali. Počasí v minulých dnech sice nestálo za nic, střídal se déšť, sníh a byla i zima. Ještě v neděli se rozhodujeme, máme-li se v pondělí vydat na cestu. Večer však balíme svetry, teplé bundy, ale i pláštěnku a ráno vyrážíme.
Je sice docela slušný mrazík, ale nám to nevadí a nasedáme do vlaku v 6.33 hod směr Turnov. K našemu překvapení počasí dostává rozum, začíná svítit sluníčko, které vydrží až do večera. Na nádraží v Malé Skále jsme počkali na vlak od Jaroměře, kterým přijela hlavní skupina. Vydáváme se společně na cestu. Příroda, kterou jsme procházeli, se nám líbila, cesta však až k rozhledně stoupala stále do kopce.
Rozhledna Kopanina nabídla slušný výhled na okolní krajinu Českého ráje a Krkonoš. V dálce se objevila i věž Ještědu. Po společné fotografii vyrážíme na hrad Frýdštejn, cestou se zastavujeme v hospůdce na kávu a pivko. Hrad byl však zavřený, a tak využíváme chvilku času na občerstvení. Cesta dále vede lesem, místy je vidět i okolní krajina. Než sejdeme dolů, pořizujeme ještě pár snímků a s dobrým pocitem usedáme v restauraci Pod Pantheonem.
Velikonoční výlet se nám líbil, poděkování patří těm, kteří výlet připravili a organizovali. Počet účastníků mohl být vyšší, ale někoho zradilo počasí minulých dnů, někoho přepadlo i nachlazení. Tomu, který nás v minulých velikonočních výletech zásoboval dobrými buchtami, ujel vlak, a tak jsme museli sáhnout do vlastních zásob.