Pramen Kateřinského a Černého potoka

10. května 2020
Úvod / Články / Za prameny / Pramen Kateřinského a Černého potoka

Je květnová neděle. Všude svěží zeleň a rozkvetlé jabloně. Vyrážím za dalšími prameny.

Autem dojedu na Mariánské poutní místo U Studánky mezi vesnicemi Kocléřov a Hájemství severně od Dvora Králové nad Labem. Je tu dost místa na parkování. Obejdu si křížovou cestu, nafotím kostel Navštívení Panny Marie, i obě kapličky. Zázračný pramen, který měl v roce 1848 navrátit slepé ženě zrak, je proměněn ve studnu se stříškou. (foto 1)

Kaple

Vydávám se severně k Novým Domům a od nich západně po neznačené cestě. Asi 150m od cesty severním směrem pramení Kateřinský potok. Je tu skruž a zpod ní vytékající voda. (foto 2)

Pramen

Po cestě pokračuji dále západním směrem (asi 1,2 km) a asi 300m jižním směrem ke žluté turistické značce a Buddhovým kamenům. Kousek za nimi je Karolínina vyhlídka (viz. foto 3).

Vyhlídka

Hezké místo, ale výhled je v současnosti už jen do korun okolních smrků. Po žluté turistické značce pokračuji kolem Slučích kamenů k rozcestí Nad Debrným a odtud po zelené kolem Martinských stěn, Martinské studánky k dalším dvěma pramenům (u křižovatky turistické trasy se silnicí). (foto 4, 5).

Pramen

Cesta lesem je příjemná, zvlášť úsek podél Černého potoka, světle zelené lístky mladých buků hladí duši. Po zelené značce pokračuji podél Labe dvoukolejnou lesní cestou se starými kamennými patníky až k vodní nádrži Les Království. Několikrát slezu až k jejímu okraji. Z této strany si prohlížím nádrž i hráz přehrady Les Království poprvé. Narazím na další upravený pramen Šenkýřka (foto 6).

Od vodní nádrže se vydávám po modré turistické značce severním směrem po NS Lesem Království k dřevěné plastice sv. Huberta, přes rozcestí U Kousků do osady Hájemství, kde má zajímavé rekreační středisko Hasičský záchranný sbor Hradec Králové. Z osady Hájemství pokračuji po žluté k pramenu Černého potoka (foto 7). Projdu lesem k obci Vítězná a pak už po silnici k zaparkovanému autu. V nohách mám 19 km.