Vrátenská rozhledna a hrad Houska

14. srpna 2019
Úvod / Články / Cestování / Vrátenská rozhledna a hrad Houska

Na další den v krásné krajině Kokořínska máme připraven autovýlet po místních památkách - v Nosálově lidová architektura, na Vrátenské hoře je přístupná rozhledna a hrad jménem Houska. A k tomu Martina ještě vymyslela krátkou procházku, abychom příliš nezlenivěli.

V nejrůznějších cestovatelských zdrojích jsem nastudoval, že by lidová architektura v Nosálově mohla být skvělá zastávka cestou k Vrátenské hoře. Ale lidová architektura v Nosálově byla přechválena. Našli jsme na návsi jen tři domy a mohli se pokochat maximálně pohledem na jejich pěkná průčelí. U jedné z těch roubenek už měli na zvídavé čumily, jako jsme my, vycvičeného psa. Takže větší zážitek, než pohledem na fotku níže, na místě mít nebudete.

Roubenné staveníJedno ze stavení v Nosálově

Rozhledna na Vrátenské hoře

Přejíždíme na nedaleké parkoviště pod rozhlednou na Vrátenské hoře, kde to páchne, jako by se tu někdo po***l. Nahoru je to jen asi 500 metrů po lesní cestě, takže úplná pohoda. Opravdu po chvíli stojíme pod kovovou zabedněnou rozhlednou. Paní pod schody nám prodala vstupenky a poprosila o chvíli strpení, že je nahoře nějaká skupina.

RozhlednaRozhledna na Vrátenské hoře

Výstup po úzkém schodišti, točícím se v uzavřeném a šerém nitru rozhledny, se zdá být nekončící. Ale výhled shora  byl moc hezký, zvláště na blízký Bezděz. Za ním ještě identifikujeme Ještěd. cestou dolů jsme se málem zašprajcli s pánem, který nám sice uhnul, ale do zbylého prostoru schodiště vystrčil svůj obrovský pupek.

Houska hrad

Náš další cíl je hrad Houska. Turistický ukazatel říká, že je to k němu jen 2,5 km, my tam pojedeme autem a navigace ukazuje 13 kilometrů po silnici. Za 50 Kč parkujeme a za 300 Kč kupujeme rodinnou vstupenku na prohlídku hradu.

Nejdříve jsem si myslel, že tu nebude nic zajímavého k vidění, ale bylo to celkem zajímavé. Až na ten ubohoučký pokus o peklo ve sklepení na závěr prohlídky. To si mohli odpustit, protože pořád to peklo zmiňují i během výkladu a pak se nestačíte divit, jestli jsou to výtvory dětí z mateřské školy.

HradHrad Houska

Od hradu se jdeme ještě podívat na blízkou vyhlídku, odkud by měl být vidět Říp. Říp byl vidět, ale cesta k vyhlídce je jako procházet indickým předměstím - všude samé odpadky, zvláště tuny ubrousků od dam.

Na parkovišti se Martina ptá smradlavého šišlavého sympaťáka (nikdo jiný místní tu není) na nějakou blízkou restauraci. Prý asi 1,5 km je hostinec Pod Houskou. Na webu raději ověřujeme, je to pravda, ale podle Googlu (a ten ví vše) tam otvírají až v 17 hodin, čemuž se docela divíme. Navigaci proto nastavuji na Ráj, kde je také možnost se najít a restaurace by tam měla být otevřená. I tak projíždíme kolem hostince Pod Houskou a na místě vidíme, že mají otevřeno. Navíc je to v pěkném a velmi klidném údolí u rybníka lemovanému břízami. Místo se nám líbí a oběd si dáváme tady.

NS Pískovcová pohádka

Po obědě ještě zůstáváme a podnikáme tu krátkou, Martinou narychlo vymyšlenou procházku po naučné stezce Pískovcová pohádka. Při pohledu do mapy mě ten okruh nenadchnul, ale nebylo to dlouhé, ani náročné - a navíc je pohyb zdravý, takže jsme se sbalili jen nalehko a vyrazili.

Od hostince stoupáme do lesa po zelené značce. Zatím nic zajímavého, ani výhledy nemáme. To se však mění nahoře, když přicházíme ke skále rozdělené průrvou. Od tohoto skalního útvaru je to už zajímavější - pěšina pokračuje po hřebeni vysoko na prudkém kopci. Vlevo se v průseku mezi stromy otvírá pohled do údolí a také na tmavé mraky blízko na západě.

Skály

Míjíme další výraznou skálu s vysokou věží. Dočítám se, že je tu i lezecký terén. Zvedá se mírný vítr a na nás dopadají první kapky. Začíná lehce pršet a tak zrychlujeme chůzi a blížíme se ke zlomu, odkud už budeme klesat.

Dole v údolí zkoušíme ozvěnu a pak se už jen vracíme k hostinci. Nalevo přes louku se díváme na kopec, který jsme před chvílí přešli.