Čertovy hlavy a Klácelka

11. srpna 2019
Úvod / Články / Cestování / Čertovy hlavy a Klácelka

Vydali jsme se na Kokořínsko a cestu tam jsme spojili s prohlídkou známé dominanty - Čertovy hlavy v Želízech, nedaleko Mělníka. Krátkou zastávku jsme spojili ještě s procházkou k jeskyni Klácelka.

Na zastávku v Želízech jsme si vyhradili jen krátký čas, protože se cestou chceme zastavit ještě na dalších místech. Proto hledám možnost zaparkování co nejblíže modré turistické značky a nejlépe mezi Čertovými hlavami a Klácelkou. Oficiální parkoviště je v obci na souřadnicích 50°25'19.0"N, 14°27'43.0"E. My parkujeme na silnici, pár desítek metrů od rozcestníku Pod Čertovými hlavami.

Od rozcestníku jdeme nejprve k Čertovým hlavám, které už vidíme odspodu nahoře pod lesem. Jsou částečně zakryty mladými stromky ve stráni, kterou k nim stoupá prudká vyšpapaná pěšina. Vysoušeni dnes pálícím sluncem stoupáme k hlavám.

Čertovy hlavy v ŽelízyTak to jsou Čertovy hlavy

Prohlížíme si ty obrovské výtvory a chvíli se pohybujeme ve skalách kolem nich. Dá se dojít i na vrchol hlav, odkud je ale velmi omezený výhled. Je odsud vidět Říp, který je ale částečně zakryt elektrárnou u Mělníka. Dolů sestupujeme stejnou cestou.

Od rozcestí Pod Čertovými hlavami se nyní vydáme k jihu k umělé jeskyni Klácelka, kterou vytesal, stejně jako Čertovy hlavy, Václav Levý. Hned u turistického rozcestníku nás upoutala cedule s vyobrazením psa a jeho výtvoru. Není tu nadarmo, cesta přiléhající k bytovkám je toho opravdu plná a neustále se musíme dívat pod nohy!

Cedule

Modrá značka odbočuje vpravo do lesa, kde asi prvních 150 metrů stoupá. Pak se vlní mezi několika roklinami. My jsme překvapeni jejich hloubkoku a vůbec se nám ráz zdejší krajiny začíná moc líbit.

Po dalších pár metrech přichází krátký sestup a jsme u nějakého zamřížovaného skalního okna. Obešli jsme skálu a před sebou máme branku s chátrající mříží. Vcházíme na jakýsi dvorek obehnaný skalami, ve kterých jsou vytány reliéfy a malá jeskyně - opět s reliéfy.

Jeskyně KlácelkaKlácelka

Po prohlídce se zase vracíme stejnou cestou k autu. Navzdory varování si jeden z nás z nepozornosti donesl na podrážce opravdu nechtěný suvenýr, kterého se pracně a znechuceně zbavoval před nástupem do auta.