Na kole krajem Máchy

29. až 3. června 2020
Úvod / Články / Cykloturistika / Na kole krajem Máchy

Po roce se vracím se svými kamarádkami do Máchova kraje, kde se nám vloni moc líbilo. Zajištěno máme stejné osvědčené Ubytování v soukromí v Doksech v termínu 29. 5. – 3. 6. 2020. Celý týden máme v plánu po tomto malebném kraji výlety na kole. Představím Vám alespoň část z našeho týdenního pobytu.

Na první den, tedy den našeho příjezdu, jsme si naplánovaly objet Máchovo jezero. Z Doks se vydáváme po Jarmilině stezce do Starých Splavů, kde si dáváme pozdní oběd. Poté pokračujeme kolem Máchova jezera, nevynecháváme ani Přírodní rezervaci SWAMP a vyhlídku Králův stolec. I když tu není moc návštěvníků, hospůdky nebo občerstvení na plážích jsou většinou otevřeny.

SwampPřírodní rezervace SWAMP

30. května

Doksy – Bezděz – Žďárský les – Žďár – Kruh – Houska – zpět do Žďáru – Okna – Obora – Doksy (cca 40 km)

Další den nás čeká Hrad Bezděz a Houska. Po loňských zkušensotech víme, že se oba tyto hrady dají stihnout za jeden den. Z Doks vyrážíme na Hrad Bezděz. Královský hrad se tyčí na vyšším ze dvojice Bezděz. Je otevřen a tak si můžeme prohlédnout jeho nádvoří. V hospůdce Na Vyhlídce pod hradem poobědváme. Poté vyrážíme po červené turistické značce, která je též značena jako E 10, na hrad Houska.

ŽďárŽďár

Cestou projíždíme v údolí malebnou vesničkou Žďár. Zde se nachází roubené přízemní, ale i patrové usedlosti typické pro tuto část Čech. Tyto usedlosti dokázali uchovat chalupáři a starousedlíci. Vesnička rovněž leží na oblíbené trase K. H. Máchy na Bezděz. Pár roubenek se nachází i na okroulovité návsi, kde dominantou je kaple Nejsvětější Trojice.

Pokračujeme dále po E 10 až na hrad Houska. Podle pověsti z kaple gotického hradu vede cesta přímo do pekla, podle jiných se můžeme dostat nekonečně dlouhou chodbou až do Tibetu. Při vstupu do objektu hradu je pouze Peklo. Kousek od hradu je vyhlídka, ze které je vidět hora Říp.

Hrad HouskaHrad Houska

Pak se pomalu vracíme zpět po červené turistické značce (rovněž E 10) a jedeme po ní až na rozcestí Žďárský les. Tady odbočujeme na žlutou turistickou značku, která vede souběžně s cyklotrasou č. 0014 a dovede nás zpět do Doks. Cestou se ještě zastavujeme na malé občerstvení v retro hospůdce Hospůdka Obora. Už vloni se nám tu příjemně sedělo, a tak ji nevynecháváme ani letos.

1. června

Do roklí Kokořínska: Doksy – Dolní Houska – Ráj – Pokličky – Močidla – Mšeno – Stránka – Vrátno – Lobeč – Nosálov – Žďár – Okna – Obora – Doksy (cca 52 km)

Další výlet jsem naplánovala na skalní útvar Pokličky a do rokle zvané Močidla. Moje spoluúčastnice nechtějí na Pokličky ani do rokle, a tak tento úsek trasy absolvuji sama. Ony se jedou podívat do Kokořínského dolu a sejít se máme ve Mšeně.

Mšenské PokličkyPokličky

Po modré turistické značce si vyšlapu schody na Pokličky které se nacházejí nad ústím rokle Močidla. Dá se sice odtud dále pokračovat do Mšena, ale jelikož si chci projít roklinu Močidla vracím se zpět a vydávám se s kolem po druhé modré turistické značce do rokle Močidla. Celou roklinu projíždím na kole, bylo tu úplné sucho. Cestou odbočuju Apatyky – roklina s výskytem léčivých bylin, ale musím říci, že tato roklina na mně působila strašidelně.

Vracím se zpět do rokle Močidla a pokračuji až na její konec. Vycházím v poli s kukuřicí, ale kousek dál je vidět tzv. Františkova alej, kterou vede cyklostezka č. 0009. Z této cyklostezky odbočuju na červenou turistickou značku, protože ta mně dovede do centra Mšena. Jelikož moje spoluúčastnice někde bloudí, posouvá se náš sraz až do Lobče.

Roklina MočidlaRoklina Močidla

Vyrážím tedy dále přes Stránku a Vrátno do Lobče. Tady jsme měly v plánu návštěvu zdejšího pivovaru, ale ten je dnešní den uzavřen. Můžeme alespoň posedět v zahradě zámku. Pak pokračujeme přes Nosálov a již známé Žďár, Okna a Oboru do Doks.

31. května

Doksy – Staré Splavy – Provodín – Karasy – Zahrádky – Karba – Peklo – U Skautské skály – Sosnová – Okřešice – Srní u České Lípy – Doksy (cca 43 km)

Jeden z dalších výletů jsem naplánovala kolem Novozámeckého rybníka do Karby a Pekla. Z Doks se vydáváme do Starých Splavů a dále na Provodín. Objíždíme Novozámecký rybník a přijíždíme do Zahrádek. Tady si v Hostinci Na Staré poště dáváme malé občerstvení. V parku této hospůdky lze shlédnout Novozámeckou průrvu. Vůbec nic se tu o ní nepíše, ale jelikož o ní víme již z loňského roku, jdeme se k ní opět podívat.

PekloNovozámecká průrva

Po občerstvení pokračujeme k zámku v Zahrádkách. Odtud se vydáváme do malé osady Karba v údolí Robečeského potoka s národní přírodní památkou Peklo. Osada je známa jako výletní místo před vstupem do Pekla vytvořeném Robečským potokem v pískovcových skalách. Centrem vesničky je kaplička a roubenky v okolí. Údolí přetíná ve velké výšce želeniční most, na kterém vede trať z České Lípy do Lovosic.

PekloDřevěné lávky v Pekle

Pokračujeme dále a vjíždíme do divoké přírody a romantiky kaňovitého údolí nazvaného Peklo. Údolí svírají strmé pískovcovité stěny, úzké dřevěné lávky a zbytky skalního hradu. Po jeho projití vycházíme U Skautské skály. Odtud se již budeme vracet do Doks přes Sosnovou, Okřešice a Srní u České Lípy.

Tento malebný kraj naskýtá i spoustu dalších výletů po kraji. Navštívily jsme i další místa kraje, např. Bělá pod Bezdězem (Česká brána, pomník K. H. Máchy), Hradčany a jeho rybníky, Ralsko, Vrch Šedina, rybníky Holanský a Novozámecký, Valdštejnská lipová alej, jeskyně Psí kostel, Skalní brána (obdoba Pravčické brány) a mnoho dalších. Níže mohu doporučit i některé trasy, které jsme absolvovaly letos, některé v loňském roce.