Hejšovina a dinopark Karlów

8. května 2018
Úvod / Články / Výlety s dětmi / Hejšovina a dinopark Karlów

Pro nás není výlet na Velkou Hejšovinu ničím novým. Zavítali jsme se mnohokrát a máme to tu rádi. Máme rádi proměny zdejších skal a krajiny v různých ročních obdobích nebo v různou denní dobu. Dnes je ale výlet něčím nový - poprvé jsme sem přijeli autem. Chceme totiž naše oblíbené místo ukázat dětem.

Při posledních návštěvách se nedalo přehlédnout, jak se to tu mění - tedy hlavně v Karlowě, který je východiskem do zdejších skal. Z původně zapomenutého koutu v krásné přírodě, kdy se ke skalám muselo dojít po staré rozbité cestě plné velkých pískovcových kostek a kořenů a kdy tu podél cesty stály dvě až tři prkenné boudy s občerstvením, se Karlów změnil na moderní turistické centrum. V něčem to ale kouzlu místa uškodilo.

Na úpatí překrásné stolové hory Hejšovina se také objevila jedna nová atrakce, kterou jsme dětem slíbili jako překvapení na závěr výletu - návštěvu malého dinoparku.

Karlów leží v Polsku asi 15 km od hraničního přechodu v Náchodě. Tato malá osada je turistickým východiskem na stolovou horu Hejšovina a do blízkých Bludných skal.

Do této oblasti jsme podnikli už řadu výletů pěšky i na horském kole.

Odkazy:

Vždy jsme byli zvyklí zde platit v českých korunách, které tu obchdníci bez problémů akceptovali a navíc plus-mínus za oficiální směnný kurz. Jenže to už asi neplatí. Cedule u parkoviště informuje o poplatku 10 Zlotých, což je asi 60 Kč. Když chceme platit Korunami (Zloté jsme si podle dřívějších zkušeností nevzali), pán po nás chce 80 Kč.

Z parkoviště stoupáme onou zmíněnou rušnou cestou, která se změnila na takovou malou obchodní třídu. Dnes je tu dost živo. V ČR máme volno a do toho sem přijely polské školní zájezdy. Děti samozřejmě ukazují k jednotlivým stánkům, co by chtěly koupit, ale pak jejich pohled doslova zkoprněl ve směru, kde se nad dřevěnou ohradou objevily velké hlavy. "Dinousauři!", ozval se jejich překvapený hlas. Věděly, že jedou do skal a že tam na ně čeká překvapení, ale myslely, že to bude asi nějaký skalní skřítek. Tohle nečekaly.

Nejprve ale jdeme ke vstupu do skal. Musíme vystoupat po dlouhých schodech lesem nahoru na náhorní plošinu k chatě. Když se k ní blížíme, schodů ubývá a písčitá pěšina se zaplétá mezi skály. Procházíme malou skalní brankou, které tu říkají Ucho jehly. U chaty je poměrně rušno, přesto se nachází volná lavička, na které si děti dopřávají první svačinku. Pak nezbytné a krásné výhledy z vyhlídek a pokračujeme k pokladně u vstupu do skal. Blíží se sem totiž další početná várka školáků.

U chatyVyhlídková terasa u chaty

Za dva dospělé, děti jdou zatím zdarma, bychom měli zaplatit 20 Zl (asi 120 Kč). S platbou v Korunách není problém, dokonce nám i v české měně vrací nazpět, ale zase chtějí více - tady 180 Kč! Den nám to nekazí. Bereme to jako malou kompenzaci za návštěvy, kdy jsme tu byli mimo sezónu a neplatili nic.

Procházíme mezi prvními skalkami na vrcholu a hned se otvírá malé prostranství s dominantní skálou, na které je umístěna vyhlídka. Tu nevynecháváme nikdy, takže ani dnes ne. A i dnes nahoře fouká. Ale výhled je odsud vždy pěkný. Okružní trasa pokračuje na severní okraj stolové hory. Zdravíme se již známou hlavou opice sledující dění v Broumovských stěnách, na které se odsud upřeně dívá.

Sestupujeme po schodech sevřených ve skalní průrvě do Ďáblovy kuchyně. Tady se to dětem hodně líbí a snad ještě víc v následujícím Pekle. Leží tu totiž ještě sníh a led, nevadí že už hodně špinavý. Když míjíme velkou bahnitou a zelenou kaluž, od dětí se dozvídáme, že tady určitě bydlí Jožin z bažin. Naštěstí nejsme pražáci a tak nás nechává bez povšimnutí projít v těsné blízkosti vody. Proplétáme se dalšími dírami až k dalším schody stoupající z rokliny zpět nahoru.

Vyhlídka na HejšoviněJedna z vyhlídek na jižním okraji stolové hory

Na vyhlídce Nebe si děti řekly o další svačinu. Pak už docházíme zbytkem značené trasy na vyhlídky na jižním okraji hory. Tady se rozdělujeme a jdeme každý na jinou vyhlídku a pak to prohazujeme. To děti baví, že si můžou vzájemně zamávat z jedné vyhlídky na druhou. Díváme se dolů na Karlow odkud nám pohled opětuje několik hlav ještěrů v dinoparku - slíbené to odměně na závěr výletu.

Sestupujeme dolů a jsme překvapeni, kolik školních výprav stále míří nahoru. To jsme to s těmi davy vychytali ještě dobře. U jednoho z těch nových stánků si dáváme alespoň párek v rohlíku. Trochu posilněni se (konečně pro děti) se přesouváme k pokladně dinoparku. Tady jsou ceny stanovené i přímo v korunách a při porovnání s jejich ekvivalenty ve Zlotých by opět bylo výhodnější platit lokální měnou.

Dinopark KarlówDinopark v Karlówě s Hejšovinou v pozadí

Park je malý s jednoduchými statickými modely dinosaurů, v jedné části je i jakýsi pokus o vyobrazení pravěkých lidí. Děti jsou nadšené, ale oku dospělého neunikne fakt, že se tu o to moc nestarají. Vidíme několik povalených dinosaurů a pravěkých lidí, nikdo se neobtěžuje alespoň s jejich narovnáním, rozlámané kostry spojené drátem a gumičkou.

Viděli jsme co jsme chtěli a hlavně dětem ukázali místo, o kterém jsme jim vyprávěli. Na nich je vidět, že si to tu užily, ale už toho mají také dost. Vracíme se k autu a plánujeme, kde si v Čechách dáme pořádný, ikdyž opožděný oběd. Je nám jasné, že až se sem příště vrátíme, zase to bude mimo hlavní sezónu.

Hejšovina a dinopark Karlów