Hranická propast

1. srpna 2016
Úvod / Články / Výlety s dětmi / Hranická propast

Hranická propast byla jen jedna z krátkých zastávek během několika denní dovolené, kterou jsme strávili s malými dětmi na Moravě. V tomto místě jsme si naplánovali prohlídku propasti a Zbrašovské argonitové jeskyně. Jenže nás vůbec nenapadlo, že i o prázdninách mají v jeskyni zavírací pondělí.

Parkujeme na malém placeném parkovišti poblíž nádraží v Teplicích nad Bečvou. Odsud je to k propasti jen nějakých 600 metrů. Před nádražím se napojujeme na červenou turistickou značku, po které se musí projít přes hrůzostrašné nádraží a smradlavý podchod po kolejemi. Sama bych tu od vlaku teda jít nechtěla.

Když jsme se konečně vynořili opět na čerstvý vzduch, jdeme ještě chvíli blátem vlevo podél kolejí a pak vcházíme do lesa. Poslední část pěšiny je již upravená a oplocená a stoupá v několika zatáčkách nahoru. Přicházíme na rovinku na v okraji lesa k zábradlí, které ohraničuje propast.

Les
Na okraji Hranické propasti

Díváme do nevelké díry hluboké asi 30 metrů, která se postupně dolů zúžuje až k malému jezírku na dně. Okolí je dost porostlé stromy, takže dolů ani na okraje propasti odsud není moc dobře vidět.

Informační tabule ukazuje, kromě jiného, průřez propastí a její doposud odhadovanou hloubku. Jsme zvyklí, že vše je vždy přesně změřeno a zaznamenáno, a tak nás docela příjemně překvapuje, že tady je ještě něco, co člověk přesně neví.

Informační cedule

Pokračujeme k betonovým schodům vedoucím o pár metrů dolů do propasti ke kovové  vyhlídkové lávce. Odsud je už pohled dolů lepší, není tolik zakrytý stromy. Jen nás překvapuje, proč je hladina jezírka tak znečištěná. Z jiných míst a zvláště jeskyní jsme zvyklí na pohled na úplně průzračnou vodu.

Hranická propast

Když jsme se dost vynadívali a děti to přestalo bavit, vydali jsme se na cestu zpět. Teprve cestou dolů jsme si přečetli text na tabulce upevněné na velký kámen dole u pěšiny. Hrdě nám sděluje, že těch asi 300 metrů upravené cesty nahoru k okraji propasti stálo bezmála 7 milionu Korun z Evropských fondů! No comment.

Ještě jeden nutný průchod smrdutým podchodem a jsme zase v civilizaci. Děkujeme řidičům, kteří nám zastavili před přechodem a jdeme na druhou stranu silnice, kam míří červená turistická značka. Dalším malým cílem naší krátké dovolené jsou Zbrašovské argonitové jeskyně, ale už za chvíli se u jejich vstupu dozvíme, že je v pondělí zavřeno. A to jsou prázdniny.

Bludiště a Božanovský špičák

Ale tohle jsem přečetl, takže mám malé bezvýznamné plus... 😉

Ochutnávka Marokánka trails

Je to tam luxus co? :-) .... ale dneska zverejnil stavitel fotky, jak to tam nejaky

Před 20 lety

Olperer, Zillertalské Alpy

Už něco pamatujeme. Proto si tu můžeme v rámci ohlédnutí 20 let nazpět připomenout výstup v Alpách, které jsme tehdy objevovali.

V roce 2000 se Martin s Liborem vydali na Olperer. Jestli se dostali až na vrchol nebo ne, můžete číst v článku.

číst článek

Broumovsko Český ráj Hohe Tauern Dachstein Góry Stolowe Rýchory Orlické hory Vysoké Tatry Náchodsko Teplicko-Adršpašské skály České Švýcarsko Yosemite National Park Krkonoše Slovenský ráj Zillertal Kokořínsko

Krátké zprávy

Okolí Božanovského špičáku

Jirka připravil pohodovou pěší trasu v Broumovských stěnách pro náš společný rodinný výlet. Dali jsme si okruh dlouhý 12 km, s polovinou po neznačených lesních cestách, abychom se vyhnuli ostatním turistům. Krásný a

Singly Marokánka překvapily!

Už nějakou dobu mám v mobilu staženou trasu Marokánka trails a dnes odpoledne přišel vhodný čas, abych se na ně zajel podívat. Zábavné, hravé, technické i vysilující - to jsou mé pocity

Bikové akce zrušeny

Prodloužený víkend v Kokořínsku, který se měl konat od 12. do 14. června, i jednodení výšlap na polskou Velkou Sovu plánovaný na 27. června jsou zrušeny. Pokud to bude možné, uskutečníme alespoň jednu z nich

Rozhledna na Velké Deštné

Při našem posledním výletu na Velkou Deštnou jsme viděli rozestavenou rozhlednu. Dnes jsme se sem šli podívat znovu a rozhlédnout se z nové stavby.