Krátký pobyt v Nelson Lakes

Úvod / Články / NP Nový Zéland / Krátký pobyt v Nelson Lakes

Pohled na Mt. Robert přes hladinu jezera
Pohled na Mt. Robert přes hladinu jezera Rotoiti

Národní park Nelson Lakes leží v severní části jižního ostrova Nového Zélandu. Tvoří ho nejsevernější část Jižních Alp a horské vrcholy jsou zde jen o něco vyšší, než Krkonoše. Charakteristické pro oblast jsou bukové lesy, skalnaté vrcholy a jezera různých velikostí. Největší jsou jezera Rotoiti a Rotoroa, která jsou známá nejen díky své kráse, ale také díky loďkám a rybaření.

29. března

Příjezd do Nelson Lakes

Opouštíme západní pobřeží a držíce se stále Higway 6 zajíždíme do vnitrozemí. Naším dalším cílem cestování po Novém Zélandu je St. Arnaud, ležící na břehu jezera Rotoiti, jenž je výchozím bodem pro túry v národním parku Nelson Lakes. Tady nám to připomíná spíše naše hory. Vysoké štíty jsou daleko za námi, buš je pryč úplně a jsou zde vidět vysázené smrky, jako u nás.

Po příjezdu do St. Arnaud navštěvujeme DOC infocentrum. Jsme zmlsaní vysokými horami národního parku Arthur's Pass, odkud jsme sem dotazili a tak nás možnosti zdejších treků až tolik nenadchly. Plán tedy měníme z dvoudenního výšlapu přes chatu Angelus Hut pouze na jednodenní výlet. V DOC si za 10 NZD na osobu kupujeme noc pod stanem v kempu Kerr Bay kousek od infocentra, kde nás směřují na travnatý plac se jménem Kākā, prý určený pro stany. Už víme, že se nemusíme ničeho obávat, protože se v Maorštině tímto slovem označují papoušci. Po vyfocení prospektových pohledů na jezero Rotoiti se pouštíme do očisty těla, praní oblečení, vaření večeře a debaty s novozélandskými spolucampery. Dokonce jsme od nich dostali lahev místního vína.

30. března

Paddy's Track

Pěšina na Mt. Roberts
Stoupáme na Mt. Roberts

Ochočení úhoři
Doslova ochočení úhoři si říkají o něco k snědku

Ráno nám zpříjemňuje krásný a melodický zpěv zdejšího ptactva, možná i kākā. Na vrcholu Mt. Robert, kam máme dnes namířeno, opět sedí oblačnost, ačkoliv na východě je úplně jasno. Ale než jsme se dali do pohybu, daly se do pohybu i mraky a postupně se vyjasnilo.

Autem se přesouváme na Mt. Robert carpark, kde začíná náš dnešní okruh. Na parkoviště se v závěru klikatí šotolinová cesta lesem a už tady jsme slušně vysoko nad jezerem. Překvapuje nás vrtulník v akci, ale záhy zjišťujeme, že jde jen o práce na turistické pěšině, tak se vydáváme v poklidu svou cestou. Stoupáme po Pinchgut Track pohodlnou pěšinou na nevysoký vrchol Mt. Robert. Okolní krajina je malebná, něco mezi Nízkými Tatrami a Krkonošemi, doplněná o velkou vodní plochu tvořenou jezerem.

Po několika deštivých a zamračených dnech si zase užíváme přející počasí a slunce. Nad hranicí lesa se ocitáme na otevřeném širokém a oblém hřebenu. Pěšina nás vede travnatým terénem se spoustou výhledů na okolní vrcholky ostře vystupující od hladiny jezera. Pohledy jsou to pěkné, ale hodnotíme, že jsme radši měli věnovat čas zajímavějším oblastem, kde jsme třeba neměli dobré počasí. Pokud chcete navštívit opravdu vyjímečná místa Nového Zélandu a času nemáte mnoho, můžete s klidným svědomím tento národní park vynechat.

Výhled na jezero Rotoiti

Výhledy dolů do krajiny jsou ale pěkné. Mírně zvlněný terém, malé roklinky a lesy jsou ideálním prostředím pro náš oblíbený mountainbajking. Pokud by však nebylo v cestě tolik plotů z ostnatého drátu jako je tady na Zélandu. Výstup nám netrvá moc dlouho. Míjíme nějakou malou boudu, za kterou je cedule s vyznačením cesty k Angelus Hut a odbočky na Paddy's Track, který nás povede ještě chvíli po hřebeni a pak dolů. Otvírá se nám nerušený výhled na protější táhlý hřeben, ale jeho vrchol je zatím stále v mracích. Ukázal se až později.

Sestup po klikaté pěšině

Dolů sestupujeme po Paddy's Track, což je opět pohodová pěšina pro každého. Vine se v úbočí Mt. Robert, kde překonává širokou roklinu. Ta a výhledy na jezero s okolní krajinou zpestřují jinak poměrně nudnou cestu. Celkově nám okruh trvá něco přes 3 hodiny, takže šlo opravdu o nenáročnou túru.

Cestou z parkoviště zpět do St. Arnaud zastavujeme u jednoho mola na jezeře, z pod kterého pomalu zvědavě vyplouvají ti největší úhoři, jaké jsem kdy viděla! A to jsem z rybářské rodiny. Nelson Lakes asi opravdu bude rybářský ráj, ale my už zase pospícháme jinam. Ještě téhož dne přejíždíme do Abel Tasman.