V této malé recenzi se nechci věnovat konstrukci, použitým materiálům a podobně, ale spíše praktickým zkušenostem, které jsme nabyli při používání dětského vozíku za kolo Croozer, a příslušenství, které jsme časem dokoupili. Obecně jsme s Croozerem byli spokojeni, ale nikdy jsme ho neporovnávali s jinými výrobky a značkami.
Důležité, co tu musím uvést je, že jsme hned od počátku chtěli s vozíkem jezdit po lesních cestách a pokud to terén dovolí, tak i po širších pěšinách. Je jasné, že s vozíkem za kolem, ve kterém je navíc malé dítě, se do žádných singlů a těžšího terénu nikdy pouštět nebudeme, ale kameny a kořeny by měl zvládnout. Zároveň jsme s ním nehodlali jezdit po běžných silnicích.
První Croozer jsme měli vypůjčený. Byl vybaven odpružením pomocí gumicuků, u kterého se dala nastavovat tuhost pomocí provlečení gumového lana různými otvory přepákování konstrukce pružení. Jak jsme zjistili záhy, když jsme si pořídili vlastní Croozer (použitý z druhé ruky), i toto nic moc odpružení je lepší než žádné.
Celkové provedení
Vozík je vybaven dvěma velkými koly a za jízdní kolo se připevňuje pomocí tažné tyče. Ta se k jízdnímu kolu upevňuje nasunutím na čtyřhran, který si předem namontujete na osu zadního kola. U vozíku jsou vždy dva tyto čtyřhrany, takže případné přepřežení za čerstvého bajkera bylo velmi snadné a ryhlé. Vozík se pak zajistil závlačkou a textilní páskou s karabinou.
Dítě sedí ve směru jízdy, má výhled dopředu i do stran. Za zády dítěte je velký úložný prostor a kapsa. K vozíku se dodává další příslušenství, které ale nesouvisí s použitím za kolem (malé třetí kolečko pro kočárek, větší třetí kolo také buď pro kočárek nebo pro inline brusle).
Úložný prostor za sedačkou dítěte
Odpružení
Odpružení s gumovými lany
Na zapůjčeném vozíku jsme měli možnost vyzkoušet funkci odpružení pomocí gumových lan. Ta se provlékala oky na páce odpružení v různé vzdálenosti od osy otáčení, čímž se docílilo buď tužšího nebo měkčího odpružení podle váhy dítěte nebo nákladu ve vozíku.
Fungovalo to a bylo to lepší než žádné odpružení. Ale brzy jsme našli velkou nevýhodu: stačilo trefit menší kámen nebo přejet malý kořen a vozík neskutečně nadskočil a pak se dlouho pohupoval. Protože jsme vyhledávali lesní cesty, nebyl tu samozřejmě jen jeden kořen. Skákající vozík se při nájezdu na další nerovnosti rozhoupal i do stran a hodně poskakoval. To se samozřejmě přeneslo i na kolo a taková jízda byla hodně nepříjemná (pro cyklistu i pro malého pasažéra).
Dalším nešvarem bylo, že se nám poměrně pravidelně stávalo, že došlo vlivem rozhoupaného vozíku k zaskočení brzdové páky do brzdícího ozubeného kolečka a kolo na té straně se zablokovalo. Vozík pak jel k jedné straně a zvláště na singlech to bylo nebezpečné. Jeden z nás musel jet neustále vzadu a hlídat to.
Odpružení Velofiala Comfort
V době, kdy jsme se pro toto odpružení rozhodli, byla pořizovací cena asi 3300 Kč. Přišlo nám to dost, ale vzhledem k tomu, že jsme dobře koupili použitý Croozer, by i po přičtení této částky byla celková pořizovací cena - a hlavně související komfort - stále velmi přijatelná. Jak jsme po montáži zjistili, byla to výborná investice.
Pro montáž odpružení Comfort od Velofiala bylo nutné sundat kola, do os namontovat odpružení a na ně teprve nasadit kola. Tím došlo ke zvětšení rozchodu kol a samozřejmě ke zvýšení šířky Croozeru o nějakých 10 cm. Měli jsme to pak dost natěsno vejít se s vozíkem do dveří, ale na druhé straně se výrazně zlepšila stabilita vozíku.
Tuhost tohoto odpružení se dá nastavit ve třech krocích pomocí montáže pružení/tlumení do odlišných otvorů na páce odpružení. Podorbné info k tomuto odpružení najdete přímo na stránkách Velofiala - odpružení pro vozík Croozer
Jízda v terénu byla s tímto odpružením nesrovnatelně lepší než s typem používajícím gumová lana. Odpružení fungovalo skvěle a to i díky integrovanému tlumiči. Vozík pak pojímal nerovnosti docela plynule i při vyšších rychlostech jízdy. Samozřejmě, že nedosahuje zdvihu jako vidlice u bajku, ale právě pro běžný terén lesních cest a pěšin to fungovalo naprosto skvěle.
Jediná, ale pouze malá, slabina tohoto odpružení byly hůře přístupné páčky parkovacích brzd vozíku. Jednalo se o jakési čepy na pružině, které se pootočením uvolnily a zasunuly do plastového kolečka s výstupky.
Jízda s vozíkem
Před pořízením Croozeru jsem si vyzkoušel i dětskou sedačku nad zadním kolem. Tu jsem zavrhnul hned - kompletní změna těžiště a nevyzpytatelná reakce bajku v terénu byly hlavní důvody. Vůbec jsem s tím nedokázal jezdit.
I tažení Croozeru má svá specifika - samozřejmě pominu-li fakt, že prostě táhnete 15 až 20 kilo za bajkem, který jinak váží skoro polovinu :-) Zase je to dobré pro fyzičku. Na rovných úsecích a v rovinatém terénu to bylo jen o tom se rozjet a pak trochu víc šlapat. I při brždění bylo potřeba počítat s faktem, že do vás vzadu něco tlačí. Ale jinak v pohodě.
V kopcovitém a rozbitějším terénu se už pohyb samotného vozíku projevoval na kole víc. Třeba jste překonali nějakou nerovnost a po chvíli se na ní teprve dostal vozík. Tím kolo buď zpomalil nebo na něj zase zatlačil. V hrbolatějším terénu se to pak projevuje jakýmsi cloumáním sem a tam.
Co se týče použití jako kočárek, malé třetí kolečko jsme nepoužívali. Špatně reagovalo na zatáčení a bylo použitelné pouze na zpevněném povrchu. Mnohem pohodlnější bylo použití většího třetího kola, které se upevňilo pomocí dvou tyčí do přední části vozíku. S odpružením pak byl vozík mnohem pohodlnější na procházky a pěší výlety do přírody než jakýkoli klasický kočárek.
Pořízené příslušenství
- Odpružení Velofiala Comfort
- Sedačka pro děti do cca 10 měsíců, tzv. miminkovník. Vyfocené to už bohuželnemám.
- Protiprachová síťka se slídou, která zabraňuje pronikání prachu a nečistot od zadního kola jízdního kola dovnitř na dítě. Hodně užitečná věc, pro jízdu v terénu nepostradatelná.
- Ještě jsme měli půjčenou plášťenku na celý Croozer, ale tu jsme použili snad jen jednou.
Závěr
S vozíkem jsme byli spokojeni, umožnil nám uskutečnit několik výletů aniž by nás omezil fakt, že s sebou máme malé dítě. Nakonec jsme s vozíkem najeli podstatně méně kilometrů, než jsme si původně představovali. Vozík včetně námi pořízeného kvalitního odpružení jsme po 2 letech bez problémů i bez většího prodělku zase prodali dál.
Komentáře
K článku je vloženo komentářů: 0 | přidat komentář