Aktualizováno dne: 20. září 2009
[komponenty] [před vyjetím] [jízdní vlastnosti] [další zkušenosti]
Po 4 letech jsem se opět dostal do situace, kdy je potřeba vybrat nějaký nový bike. Po přemýšlení a rozhodování mezi nejrůznějšími variantami a značkami jsem skončil u vyzkoušeného Rockmachine. A udělal jsem dobře. Sice jsem ho do doby nákupu viděl jen na internetu, ale když jsme se pak potkali v prodejně, hned se mi zamlouval a líbil víc než na monitoru.
Na Catastrophe se mi líbí jeho provedení, osazení (až na malé výhrady k vidli Manitou), rám i design. Od vidle Manitou mě dost lidí odrazovalo, ale co dělat, když jsou jí osazené téměř všechny letošní biky? Po několika kilometrech výšvihů a horských terénů ale musím říct, že mi z jízdního hlediska naprosto vyhovuje.
zvětšit obrázek
Komponenty (při nákupu)
rám | Columbus Altec2 Plus, carbon stays |
vidlice | Manitou R7 Super Lockout, 100 mm |
přehazovačka | Shimano XTR |
přesmykač | Shimano XT |
řazení | Shimano XT |
brzdové páky | Hayes HFX-9XC |
přední brzda | Hayes HFX 9 V6 w/BFL Disc |
zadní brzda | Hayes HFX 9 V6 w/BFL Disc |
pastorek | Shimano HG50, 11-32T |
převodník | Truvativ Stylo 3.3 Team, 22/32/44T |
kliky | Truvativ Stylo 3.3 Team, 22/32/44T |
středová osa | Truvativ Giga X Pipe |
přední nába | Ritchey Disc Comp |
zdaní nába | Ritchey Disc Comp |
dráty | Mach 1 stainless |
ráfky | Ritchey Disc OCR Pro, 32H |
pláště | WTB ExiWolf Race DNA, 1.95 |
hlavové složení | Ritchey Logic Zero Pro Intgr. |
představec | Easton EA70 |
řidítka | Easton EA70 |
pedály | Shimano M520 SPD |
sedlo | WTB Shadow V Stealth |
sedlovka | Easton EA70 |
hmotnost | 11,45 kg (12,4 kg skutečná po provední některých úprav) |
Přehazka XTR je ještě loňské modelové řady. Páčky brzd Hayes mají trochu změněný a vylepšený design. Trochu zvláštně na mě i na prodavače působilo ovládání uzamykání vidlice, umístěného na řidítkách. Esteticky nic moc, tam to bude chtít čas na vzájemné zžití se :-) Stavba rámu na mě působí opravdu masivně a odolně a celkově se mi jeho provedení moc zamlouvá, včetně designu a tmavě šedé barvy. S designem mi moc neladí barva sedla, na druhou stranu jsem rád, že sám výrobce přešel na osvědčenou značku WTB, za kterou jsem již měnil původní sedlo na Landslide.
Před vyjetím
V Hradci jsou dva prodejci značky Rockmachine, ale přeci jen se mi víc líbí přístup kluků v AGIT SPORTu, kde jsem před lety koupil i Landslide. Na kole jsem nehodlal dělat větší změny, pouze jsem nechal vyměnit rovná řidítka za vlaštovky PELLS šířky 62 cm.
Když jsem pak poprvé viděl kolo sestavené, okamžitě se mi líbilo. Vypadá opravdu lépe než jen na obrázku na webu (pozor, skutečná barva biku je opravdu podstatně tmavší než na stránkách Rockmachine). Jen mě trochu překvapila bílá barva použitá na sedle WTB, čehož jsem si před tím nevšimnul. To jsem hned napravil černým sedlem z minulého kola. Závodní šlupičky WTB ExiWolf jsem přezul za vyzkoušené Tiogy (vpředu Extreme XC 2,1" a vzadu Factory XC 1,95"), na které nedám dopustit a na které je v těžkém terénu opravdu spolehnutí.
Kolo tak hned získalo vzhled skutečného biku na pořádný výšvih. Hmotnost: 12,4 kg, ale skutečnou hmotnost uváděnou výrobcem jsem si před provedením úprav neověřil.
Catastrophe 007 po změnách
zvětšit obrázek
Jízdní vlastnosti
Skvělé, parádní, úžasné! Samo, že je to hodně dáno i kategorií bajku, ne nadarmo jej Rockmachine řadí do třídy Elite XC. 100 mm vidle pěkně zvedá celou kontrukci a lopingová stavba rámu dělá divy. Skvělá ovladatelnost při rychlých sjezdech i při chirurgickém manévrování v nejmenších rychlostech. Nízká hmotnost k lehké ovladatelnosti ještě přispívá. Navíc, jak jsem zpozoroval za několik společných výšvihů a jednoho závodu, vše jde tak lehce, že ve sjezdech bez šlapání dojíždím a předjíždím jiná kola a značky.
Už po prvním šlápnutí do pedálů jsem ucítil skvělou odezvu, živost a hravost biku. Tady se projevuje i odlišná geometrie. Bike je lehoučký a reaguje na povely, řazení jde tak lehce, že by snad šlo ovládat pouhou myšlenkou. Trochu mě rozhodil málo odolný lak - obrousil se u hadičky přední brzdy a to už po 40 kilometrech!!!
Lehká vidle usnadňuje zvedání předního kola při nájezdech na nejrůznější kořeny a další překážky, ovšem zase je potřeba v prudkých výjezdech sedat více na špičku sedla. Dnes bych však řidítka tolik nezkracoval a nechal je alespoň 65 cm.
Dostal jsem i otázku, jaký byl přechod z LX na XTR. Znatelný! Mám rád mokrý terén, bláto a technickou jízdu mnohem více než rychlost po prašných šotolinách, takže považuji letošní počasí za přímo ideální pro bajking, který se prožívá. A právě v podmínkách, kdy se pod nánosy bahna schovávalo téměř celé kolo, XTR řadilo. Samozřejmě, že ve chvíli, kdy se celá přehazka obalila hustou blátivou hmotou, měla také nárok na občasné výpadky.
Pokud by někoho zajímalo, jak se chovají zadní karbonové stojny - nepozoruji žádné zvýšení pohodlí případným pohlcováním rázů, ale myslím, že zadní stavba ani není takto konstruována. Velkým přínosem použití karbonu je tedy pouze snížení hmotnosti.
Z vidlice Manitou jsem měl největší obavy, ale zdá se, že chodí velmi dobře. Funkci uzamykání používám jen zřídka a tak by mi její obvládání stačilo na korunce vidle, ne na řidítkách. Navíc po odemčení nezačne hned chodit, musím přední kolo nejprve odlehčit a pak teprve se odemkne a tlumí. Nevím, jestli je to normální jev nebo je zámek jen špatně seřízený.
Co uvést na závěr? Kombinace tuhého rámu, karbonu, komponentů a nízké hmotnosti posouvá zážitek z jízdy do úplně jiných dimenzí. Výběrem tohoto skvělého bajku, který navíc dobře vypadá, jsem neprohloupil ani já a určitě nikdo další, kdo si ho na podobnou jízdu koupil. Ještě podotýkám, že mám kolo přizpůsobeno na crosscountry a na technické úseky; ne na závody.
Další zkušenosti
Rád bych zde uvedl nejenom mé vlastní zkušenosti, ale také případné zkušenosti dalších bikerů, kteří také sedlají Catastrophe model 007. Tak pište! Postupně tak zde budou přibývat dojmy a zkušenosti s tímto novým bikem.
Vyměnil jsem gripy za užší, 12 centimetrové (Bontrager za 179 Kč), a tím dostal řazení a brzdy z průhybu řidítek pryč a více k okraji řidítek. Tak lépe dostanu na ovládací prvky. Ještě stále laboruji s ideální polohou představce.
Mirek, 21.4.2007
Drobné úpravy
Konečně jsem našel tu nejlepší polohu pro představec i řidítka. Tak jsem uskutečnil radikální řez a zkrátil krk vidlice.
Mirek, 9.6.2007
Zkrácení krku vidlice
Zadní brzda při intenzivnějším nasazení při sjezdech způsobuje mírné vibrace. Ty jsou cítit i slyšet. Ovšem i tak používám výraz mírné, protože se objevují pouze při určité intenzitě bržďění a rychlosti. Navíc se vyskytují jen občas a nejsou tak hlasité a neroztřásají celý rám, jak tomu bylo u Treku 4900 Disc, který jsem měl dříve.
Mirek, 4.7.2007
Vibrace !!!
S odstupem času jsem se zamyslel nad předchozím upozorněním ohledně vibrací a uvědomil jsem si, že jsem je už pak nepozoroval; a to ani při dlouhých sjezdech v Alpách, kde jsme jezdili v září loňského roku.
Mirek, 5.3.2008
Vibrace zmizely
Tak tohle se bajku týká spíš nepřímo: v poslední době pozoruji, že mi nechodí vidlice (Manitou R7 Super 100 mm) tak jak by měla. Možná je to pod vlivem moderních vidlic, které vidím skvěle žehlit u ostatních - zvláště pokud mají RockShock se systémem DualAir! U Manitou je potřeba silnější ráz k tomu, aby se vidle vůbec utrhla a při průjezdu po kamenité cestě, menších kořenech a podobně dostávám rány do ruk, jako by vůbec na povrch nereagovala. V hodně rozbitém terénu a sjezdech je to jinak ok.
Mirek, 17.6.2009Nedalo mi to a po dlouhé době se pustil do laborování s nastavením vidlice. Měnil jsem hlavně tlak a jen trochu odskok. Výsledkem je mnohem lepší chod vidlice, větší citlivost na terény a už nepotřebuje velký ráz k tomu, aby se utrhla a pohnula!
Mirek, 20.6.2009
Chod vidlice
Dlouho jsem mlsně pokukoval po vidlici RockShock Reba, kterou má na svém novém bajku Martina. Líbil se mi její skvělý chod, citlivost na nerovnosti a skvěle vychytané možnosti nastavení díky DualAir Control. Jak jsem pak mohl odoloat, když ji na kupkolo.cz měli ve slevě!? Takže ode dneška jezdním na RockShock Reba SL 100 mm a jsem z ní úplně nadšen!
Mirek, 9.9.2009[komponenty] [před vyjetím] [jízdní vlastnosti] [další zkušenosti]
Komentáře
K článku je vloženo komentářů: 0 | přidat komentář