Po reklamování kola, které jsem měl minulou sezónu, mě opět čekalo dlouhé a pečlivé vybírání nového kola. Dokonce jsem se kvůli tomu vydal na Sportprague, abych se podíval, co je na trhu s biky nového. Moje představa byla jasná - chtěl jsem dobré kolo s hydraulickými kotoučovkami v ceně do 33 až 35 tisíc korun. Zamlouval se mi Giant, ale nelíbily se mi jeho vlastní brzdy Giant MPH s velikými a podle mě zranitelnými vyrovnávacími nádobkami na řidítkách. Také velmi povedený byl Amulet ZEPHYR. Skvělé a lehké kolo s kvalitním osazením. To sice o dost převyšovalo cenu, kterou jsem chtěl utratit, ale přesto jsem se k němu přiklonil. Biková sezóna však již byla v plném proudu, ale ZEPHYR nebyl k dostání. Proto nakonec padla volba na Rockmachine LANDSLIDE.
Nákup
Na radu kamaráda jsem zašel do královéhradecké prodejny AGIT SPORT, kde jako jediní v Hradci toto kolo měli. Ještě jsem vedl s prodejci hovor o použité vidlici. Z některých materiálů vyplývalo, že osazená vidlice používá jako tlumič elastomer. To by bylo u kola této kategorie naprosto nepřípustné. Nakonec jsme se všichni pohledem do vidlice ujistili, že jde o kombinaci pružiny a oleje.
Na moji žádost mi ještě vyměnili rovná řidítka za vlaštovky a navíc bez jakéhokoli doplatku. A můžu vyrazit!
Jízdní vlastnosti
Hledal jsem kolo s jízdními vlastnostmi, které by se blížili skvělému Treku. Ten se vyznačoval krátkým, jistým posedem, snadným a klidným vedením a skvěle se choval ve sjezdech. Když jsem si zkoušel sednout na Landslide, byl posed o něco delší, ale výměnou řidítek za vlaštovky se dostal na mé představy. Co je nepříjemné je o něco vyšší hmotnost tohoto kola. Také při jizdě technickými pazážemi se Landslide chová poněkud nejistě (v porovnání s Trekem) a vyžaduje pevnější vedení. Jinak si ale poradí téměř všude.
Komponenty
Nehodlám se tu věnovat výčtu komponentů, kterými je bike osazen. Spíš se chci věnovat mému vlastnímu pocitu a zkušenosti, které jsem s některými nabyl. Hlavně dva z nich se velmi projevily, ale každý jinak.
Sedlo - to je sice perfektně sladěno s celým designem kola, ale na můj vkus je příliš tvrdé a nepohodlné. Když jsem po několika prvních jízdách cítil bolavý zadek, bral jsem to jako normální jev, který asi zná většina bikerů, když se po zimě dá do ježdění. Ale tady už to překročilo běžnou hranici. Také není možné pod toto sedlo přidělat kapsu na náhradní duši s bajonetovým uchycením. Rozhodl jsem se proto pro výměnu sedla. Volba padla na WTB Rocket V. Sedlo je měkčí, ale hlavně lépe tvarované. Tedy mě vyhovuje naprosto perfektně. Při prvním styku s ním jsem měl pocit, že jsem si sedl do velmi pohodlné peřiny.
Na druhou stranu jsem byl naprosto fascinován rychle, přesně a hladce chodícím zadním řazením. Přesedlání z Deore na XT je opravdu hmatatelné. Ani řazení při zátěži nečiní ikstéčku větší problémy. I tahle maličkost určitě přispívá k jisté a bezproblémové jízdě v místech, kde je potřeba rychle nebo nečekaně řadit za všech okolností.
Brzdy jsou hydraulické Hayesy. Chodí bezvadně, i když jsou trochu ostřejší. Jejich účinnost je však překvapivá. Škoda jen, že nemají možnost seřízení vzdálenosti destiček od brzdového kotouče. Občas se totiž ozve nepříjemný zvuk, když se destičky kotouče dotýkají. Mám rád, když kolo chodí naprosto lehce a tiše, takže mě tato skutečnost trochu vadí. Ale nechám brzdy v servisu pomocí podložek seřídit.
Marzocchi Bomber je velmi citlivá a trochu měkkčí, než bych potřeboval. Už dvakrát jsem se ji snažit přitvrdit, ale asi to bylo málo.
Další zkušenosti
Tady bych rád napsal případné zkušenosti dalších bikerů, kteří také jezdí na kole Landslide. Tak pište!
- Středové složení
- Po necelých 500 km se objevila větší vůle ve středovém složení. Bylo to dost nepříjemné, protože se nedařilo seřídit přesmykač a ten tak neustále škrtal o řetěz. Původně jsem si chtěl vůli seřídit sám doma, ale vůbec se mi nepodařilo povolit šroub na jedné klice, a tak jsem vzal kolo do servisu. Tam mi řekli, že jsem už třetí s touto závadou a že nejde o obyčejnou vůli, ale o nějakou vadu v použitých středech. Takže byla sjednána náprava v rámci záruky.
Mirek, 10.7.2003
- Vidlice
- Stále se mi z vidlice při průjezdu po nerovnostech ozývá cvakání. V servisu mi sdělili, že je to normální jev, který je způsoben vracením se vidlice do výchozí polohy. Nemáte s tím někdo zkušenost?
Také se po čase skvěle rozchodila a "změkla", takže jsem ji naopak zase přitvrzoval. Teď jsem s ní naprosto spokojen.
Mirek, 27.8.2003
- Obutí
- Až po roce ježdění, kdy už na zadním plášti zbyly místo vzorku jen malé hrbolky, jsem přezul na nové pláště. Inspirován Vláďou jsem nazul Tiogy - dopředu 2,1" a dozadu 1,95". Sám jsem byl překvapen tím rozdílem! Kolo drží daleko lépe, jistěji se ovládá a je i pohodlnější. Pravda je, že musím do kopce vydat trochu více energie, ale je to opravdu jen o málo ve srovnání s lepšími jízdními vlastnostmi. Vřele doporučuji.
Mirek, 10.6.2004
- Vak na vodu
- Ten s přímým vybavením kola moc nesouvisí, ale přesto jsem se o tom rozhodl tady napsat. Tentokrát jsem byl inspirován Pepou, který si letos na začátku sezóny koupil baťůžek s vakem Spinner 2PRO od SOURCE. Vak je na 2l tekutiny a má dvě kapsy, jednu malou, tak na telefon a peníze, druhou větší, kam se v pohodě vejde nářadí, duše, sušenka a pod. Navíc je tato kapsa ještě rozdělena síťovinou na několik menších. Systém pití a náustek je naprosto bezvadný, stejně jako snadné plnění a čištění vaku díky velkému otvoru s geniálně jednoduchým zavíráním. V katalogu jsem objevil, že se dodává i v kombinaci černá se šedou, která se mi více hodí, a tak jsem si ho koupil. První zkušenosti byly opravdu překvapivé. Nechápu, jak jsem mohl jezdit tolik roků bez vaku! :-)
Mirek, 30.6.2004
- Kotoučové brzdy Hayes
- První destičky na kole nevydržely dlouho, jen nějakýh 1.600 km! Když jsem nechával brzdy odvzdušnit a seřídit v servisu, sami se divili, že jen tak málo, ale vysvětlovali jsme si to tím, že kvůli dosažení co nejnižší ceny jsou používány levné a asi i málo kvalitní destičky. Ale ty nové, které měly vydržet až 4.000 km odešly po 700 km, když se od brzdy při jízdě začaly ozývat nepříjemné zvuky! A to už bylo jasné, že zde něco nehraje. Navíc jsem to na destičkách viděl pouhým okem - byly zbroušené k jedné straně, měly přebroušené i úchytné pružinky a navíc i kotouč byl uprostřed velmi probroušený. To vše pouze na přední brzdě. Chyba není v brzdách, ale v pečlivosti, s jakou jsou brzdy upevněny k rámu nebo vidlici. Díky nedokonalému a nepřesnému odlitku pro upevnění třmene brzdy nebo možná i nerovnoměrné vrstvě barvy pak brzda není v rovině s kotoučem a destičky nedosedají rovnoměrně a celou svojí plochou. To vede k rapidnímu snížení všech třecích částí. Podobný problém má i Vláďa se zadní Hayeskou na svém GT. Dovezl jsem kolo k Martinovi Půlpánovi do Pardubic na vyfrézování dosedacích plošek. To by mělo pomoct.
Mirek, 27.4.2005
- Vibrace při sjezdu v terénu
- Poslední dobou sleduji, že se kolo chová poněkud divně a hlavně ve sjezdech v rozbitém terénu je nejisté a jeho vedení nemožné. V červnu jsem při jednom sjezdu, kdy mě opravdu všichni předjeli, protože jsem klesal skoro krokem, zjistil, že se na rozbité cestě vlní rám a celý vibruje. Zatím k tomu nic bližšího nevím. Každopádně uvítám nějakou radu nebo řešení podobného problému.
Mirek, 31.8.2006 - Z různých stran slyším, že je to normální, že rám stárne a materiál měkne. Ale po bližší prohlídce usuzuji, že problém s vibracemi vychází z vidlice. Může to být způsobeno tím, že vlivem kotoučové brzdy je více namáhána pouze jedna noha.
Mirek, 21.3.2007