Je jasné, že znalý bajker si poradí a vybere doplňky sám. Tento článek je spíše tip pro začínající cyklisty, kteří teprve sbírají první informace o tom, co se vůbec dá na bajku použít, aby nepodlehli tak "svůdným" nabídkám prodejců kol, jako například "dostanete blatníčky zdarma" nebo košík či zvonek zdarma. Prostě blbosti, které na pořádný bajk nepatří. A ten, kdo nevydrží trochu bláta na zadku, nepatří do terénu :-)
Aktualizováno dne: 7. března 2009
Za roky ježdění jsem přišel na pár nezbytností, které prostě s sebou musím mít, pokud chci strávit celý den na bajku, dostat se dál od civilizace a poradit si se závadami, kterým se při jízdě v terénu nelze vyhnout.
Jaká tajemství tedy skrývá můj batoh na bajk?
[letní oblečení] [zimní oblečení a doplňky] [další vybavení a nářadí]
Batoh s vakem na pití Spinner Pro 2l
- Výrobce:
- Source
- Cena:
- 1.163 Kč (v roce 2004)
Uvádím ho hned jako první, protože je tím nejlepším, co jsem si na bike koupil a nejvíce ocenil. Nejúspěšnější provedení batohu od Source pro vak s obsahem 2 litry a přístupný přes široký otvor Widepac se snadmo plní a udržuje. Pro naplnění vaku jej ani není třeba vyndávat z batohu. Prostor pro vak je na vnitřní straně vybaven izolační hmotou, která uchovává teplotu nápoje. Nastavitelné ramenní popruhy s příčným zajišťovacím popruhem a bederní pásek se sponou dobře udržují stabilitu batohu tak, aby vám nejezdil po zádech. Ramenní popruhy jsou síťované, takže se pod nimi nepotím.
Po stranách batohu jsou malé síťované kapsy na drobnosti. Jedna je vybavena poutkem z gumy na pumpičku, ve druhé vozím přenosné nářadí. Ve vrchní části je pod zipem prostoru pro vak zip malé kapsy (klíče, telefon). K hlavní části s vakem je odnímatelně připojena malá kapsa. Ta je uvnitř uspořádána pomocí síťovaných kapes, přičemž jedna je uzavíratelná na zip (vhodné na cennosti nebo drobné na pivko). Dovnitř se v pohodě naskládá náhradní duše, montpáky, lepení, blikačka, rukávy, nějaká sušenka a menší kompaktní foťák. Na vrchu je ještě jedna vnější síťovaná kapsa. Mezi batohem a odnímatelnou částí může v závislosti na míře utažení příchytných pásků vzniknout prostor na šusťákovou bundu nebo vestu.
Vak používám i na delší výšvihy během zimy. Takže na mém bajku košík na cykloláhev nenajdete. Proto mě dost rozesmívá, když nějaký borec řeší problém s tím, že se mu líbí full za 60 000 Kč, ale jeho konstrukce neumožňuje montáž košíku na láhev... Pokud je však větší mráz než cca -5 °C a nesvití slunce, tak se stává, že nápoj zůstávající v hadičce zamrzá. Je tak dobré ho "fouknout" zpět do vaku. Tam už nezmrzne. Setkal jsem se s několika názory, že je tento vak lepší než známější a tolik vychvalovaný Camelback, což jen mohu potvrdit. Tady je geniálně jednoduché uzavírání vaku, umožňující pohodlné čištění i plnění, a lepší ventil na pití.
Batoh s vakem jsem si koupil v roce 2004 v Hudy sportu, ale nevím, jestli ho tam ještě vedou. Náhradní vaky a ventily jsem tam viděl.
Zajímavý článek Novinky v oblasti hydratačních systémů, kde je mimo jiné velmi dobře popsán tento vak a jeho další varianty.
- pohodlí, dostatek tekutin, skvělé plnění a bezproblémové čištění, místo pro náhradní duši, nářadí a pár osobních drobností
- nutné zakoupení příslušenství do mrazu (pokud v něm budete vyjíždět)
Přilba Uvex
- Výrobce:
- Uvex, www.uvexsports.com
- Cena:
- kolem 2.500 Kč
zvětšit náhled
Pouze ilustrační foto
Přiznám se, že když jsem si vybíral helmu na kolo, tak mi značka Uvex nic neříkala! Už tehdy byla asi o 1000 Kč dražší než jiné, ale mě se líbilo její provedení, dostatek větracích otvorů a síťka proti hmyzu. Časem jsem objevil další klady, které uvádím v přehledu níže. Rozepíšu se jen o dvou výhodách, které by ze stručného přehledu výhod nemusely být patrné.
Spínací přezka pod bradou
Umožňuje díky své konstrukci odstupňované upnutí asi ve 4 nebo 5 krocích. Někdy prostě máte pocit, že řemínek pod bradou příliš škrtí nebo je naopak příliš volný. Tady, bez nutnosti nastavování řemínku (což samozřejmě taky jde), můžete rychle sponku povolit nebo naopak o jedno "cvaknutí" přitáhnout. Velmi užitečné zvláště když je přechodné období a beru si za chladnějšího počasí pod helmu čepičku.
Plastem krytý polystyren
Levnější přilby mají plast pouze na vrchní části helmy (jak by řekl David Vávra pouze na vrchlíku) a boční, obvykle černě zabarvený polystyren je bez jakékoli ochrany. Kdo si někdy užíval na singlíku už určitě dostal větví do hlavy. V tomoto případě stačí jen malá větévka nebo cokoli jiného a v lepším případě se jen do polystyrenu vryje, v horším ho vytrhne.
Je to až neuvěřitelné, že tuto helmu používám už od roku 1999! A stále bez problémů. A to asi i díky tomu, že se dají všechny vycpávky vyjmout a vyprat. Takže zde se vyšší cena vyplatila.
- síťka proti hmyzu, odnímatelné vycpávky usnadňující jejich praní, přizpůsobení velikosti obvodu jednou rukou, velmi nízká hmotnost, spínací přezka pod bradou s možností odstupňovaného dopnutí, plastem krytý polystyren i v dolní části helmy
- cena?
Brýle
- Výrobce:
- Uvex a BBB
- Cena:
- 600 až 700 Kč
Dalším doplňkem, který je pro mě i v zimě nezbytným, jsou brýle. Ty používám dvoje, podle toho, jaké je počasí - s tmavými skly (sluneční) a s oranžovými (pro dny, kdy je šero). Z efektu oranžových skel jsem byl úplně nadšen.
Výběr brýlí není jednoduchý - musí splňovat očekávané požadavky, dobře sedět, netlačit a nakonec i dobře vypadat. Při nákupu proto doporučuji vyzkoušení v prodejně a to i s přilbou, případně čepičkou nebo čelenkou pod přilbu pro zimní vyjížďky. Obroučky nebo okraje skel by neměly zasahovat do zorného pole, nemělo by kolem jejich okrajů prosvítat slunce nebo příliš profukovat. Zvláště u brýlí, které nemají na spodní straně obroučky je důležité, aby okraj skel nebyl v zorném poli. To pak působí velmi rušivě, protože je vlivem lomu světla vidět terén pod sebou dvakrát a vždy jakoby v jiné vzdálenosti.
Doporučuji kupovat brýle, kde je zajištěna odpovídající kvalita a kde se lze spolehnout na údaj UV filtru. Plastová skla jsou poměrně kvalitní a vydrží i hrubší zacházení. Jsou ošem náchylnější k poškrábání (například při pádu brýlí). Jednou za čas jsem nucen je vyměnit, přeci jen se v terénu nevyhnu tomu, že je musím nasucho vyčistit od bláta a prachu.
- ochrana proti větru, prachu, slunci, muškám a nečistotám; oranžové brýle skvěle prokreslí terén za šera a špatného počasí
- občas se mlží, zvláště při teplotách mezi 10° až 15°C, pomalé jízdě (stoupání) a vysoké vlhkosti vzduchu
Tachometr
- Výrobce:
- Cateye, www.cateye.com
- Cena:
- kolem 800 Kč
Enduro 8 má dobře čitelný display s velkými znaky. Pro lepší odolnost na mtb je propojen se snímačem silnějším kablíkem. Při orientaci podle mapy nebo ukazatelů se často hodí dvojí měření vzdálenosti, takže si mohu změřit vzdálenost podle okamžité potřeby a přitom zároveň běží měření celé vyjížďky. Výrobce zaručuje bezproblémovou funkci snímače na všech typech vidlice. Sám jsem se s žádným problémeme nesetkal ani na více kolech, tak je to asi pravda :-)
V tachometru lze nastavit dva různé obvody a používat jej současně na dvou kolách. Na Enduro 8 lze nastavit celkovou ujetou vzdálenost (označovanou ODO), což se může hodit při výpadku baterie během sezóny (já tuto hodnotu se začátkem ledna nuluji).
Funkce:
- okamžitá rychlost
- maximální rychlost
- průměrná rychlost
- celková vzdálenost
- denní vzdálenost
- denní vzdálenost 2
- čas jízdy
- hodiny
Pozor na vyjímání tachometru z držáku za zimy. Plastový bajonet, který drží tachometr na řidítkách, obsahuje malý výstupek, který zajišťuje polohu tachometru v bajonetu. Tento plastový výstupek rád praská a tachometr pak nedrží.
Nabídka tachometrů je nepřeberná, nabízejí se přístroje vybavené mnoha dalšími funkcemi (např. GPS, výškoměrem, snímáním kadence šlapání, snímání tepové frekvence, apod.), ale pro mé užívání si přírody Enduro 8 naprosto vyhovuje a jím poskytované údaje o vzdálenosti a průměrné rychlosti mi stačí.
- jednoduché ovládání, velký a čitelný displej, základní údaje o jízdě, dvě denní vzdálenosti, dlouhá výdrž baterie
- bajonet není odolný na namáhání v mrazu
Nářadí na cesty
Sada multi-nářadí
- Výrobce:
- Specialized, www.specialized.com
- Cena:
- kolem 800 Kč
Ač se to nezdá, multiklíč je prostě nutností. I při sebelepší údržbě kola se dostanete do situace, kdy je potřeba něco upravit nebo dotáhnout přímo v terénu. Sám jsem jednou musel dotáhnout šrouby držící kotouč brzdy, na které je navíc potřeba torx klíč. Osobně mám multiklíč od firmy Specialized, ale na tom asi nezáleží. Důležité je koupit takové multi-nářadí, které bude mít vše potřebné, co se vyskytuje na vašem kole, a který bude dostatečně kvalitní a pevný, aby se s ním dalo opravdu pracovat.
Nářadí obsahuje:
- imbus klíče 2 / 2,5 / 3 / 4 / 5 / 6 a 8
- šroubovák plochý
- šroubovák křížový
- torx klíč T25
- nýtovačku řetězu
- dva centrovací klíče 3 a 3,5
- jednu montpáku
- otvírák na láhve
- pouzdro
I vestavěnou nýtovačku jsem už použil, když se jednomu spolubajkerovi při řazení řetěz přetrhl. Osobně řetězy na cestách netrhám, ale asi se to může stát. Jako nepoužitelný se projevil otvírák. Po otevření asi druhé lahve se ulomil výstupek, který otvírák drží v pracovní poloze. Byl totiž součástí "těla" klíče, které je z nějaké slitiny hliníku. Použitelné na cestách jsou i centrovací klíče (na drobné opravy, výměny prasklého drátu a docentrování). Jsou umístěny na pohyblivé části nýtovačky, která se dá zcela odšroubovat, čímž se usnadní manipulace s centrovacím klíčem.
Plastové montpáky
Nebojím se terénu a mnohdy se to trochu "vymstí" defektem. Dříve jsem byl takový silák, že mně šly pláště sundávat i nandávat pouze rukou. Později jsem použil kovovou dvacetikorunu, ale časem jsem objevil, že se bez lehkých plastových montpák neobejdu. Sundání i nasazení pláště je mnohem jednodušší, neničí se ráfek a snižuje se pravděpodobnost zničení duše při neopatrné manipulaci.
Montpáky jsou téměř všechny dost podobného provedení, liší se ale hlavně v materiálu. Určitě nekupujte ty blátivé, které se hned ohnou. Užitečné je jejich zakončení malým háčkem, který lze zaháknout za drát, což uvolní obě ruce na práci.
Pumpa
- Výrobce:
- Vella www.vella.cz
- Cena:
- kolem 160 Kč
Co se pumpičky týče, tak jsem hned při výběru upřednostňoval co nejmenší. Výběr proto padl na duralovou Vella Mini. Tato je teleskopická a nafouknout s ní celé kolo dá docela fušku, ale jde to. Tváří se jako univerzální pro všechny typy ventilků (díky otočení těsnící gumičky a vnitřní plastové vložky), ale pro autoventilky musím používat redukci. Balení pupičky obsahovalo i plastové držáčky, pomocí kterých se dala připevnit pod košík na lahev.
Lepení
Na krátké výšvihy je lepší mít s sebou náhradní duši, ale už několikrát (možná mnohokrát) jsem pořídil pořídit více děr na jednom kole nebo dokonce na obou! Pak je lepení nutností. Mělo by obsahovat dobré lepidlo (musí se pravidelně kontrolovat, jestli nevysychá), několik záplat dvojí velikosti a kousek jemného smirkového papíru. Celý tento odstavec neplatí, pokud budete používat bezdušová kola. :-)
Komentáře
K článku je vloženo komentářů: 3 | přidat komentář