Dobrošov a Březinka

22. srpna 2008
Úvod / Články / Výlety a turistika / Dobrošov a Březinka

A jak mám začít tady? Asi jako všude. Takže, po kolika letech jsem na  Dobrošově nespočítám na prstech jedné ruky, na té pravé už určitě ne. Asi na oplátku Sněžky mě Rosťa s rodinou pozvali na výlet sem. Byl to hezký den, prošli jsem spoustu bunkrů a dozvěděli se jistě mnoho zajímavého. Že už si nic z toho nepamatuji je moje blbost.

Žádnou brožurku jsem si nekoupil, na netu se něco málo najít dá, ale oblast vojenství nepatří mezi mé hobby a tak tady ani nebudu na žádné stránky o této tvrzi odkazovat. Místo toho se pokusím o velice stručný popis tohoto díla.

Stavba dělostřelecké tvrze Dobrošov byla zahájena dne 13. září 1937 a ukončena nedokončená dne 28. září 1938. Důvodem ukončení prací byla Mnichovská dohoda, podle které muselo Československo odevzdat pohraničí soousedním státům. Po dokončení se měla tvrz skládat ze dvou pěchotních srubů, dělostřelecké otočné věžě, minometné otočné věže a vchodového objektu. V době okupace byly i na Dobrošově prováděny zkoušky německých zbraní, kdy byly objekty ostřelovány z blízkosti, ale díky velice silným železobetonovým zdem se je Němcům ani po týdnu nepodařilo zničit. Nejvíce byl poničen pěchotní srub Můstek, kde se jim to trochu podařilo speciální střelou.

Pěchotní srub Můstek poničený Němci.

Pěchotní srub Můstek poničený Němci

V současné době je podzemí v mnoha místech zavaleno a není průchozí. Jako vchod slouží dělostřelecký srub Zelený. Právě zde byly v září 38 ukončeny stavební práce. Do podzemí vede 171 schodů. Dole je stálá teplota 6°C. Prochází se několika sály např. kasárenské nebo ošetřovna. Délka přístupných chodeb je asi 400 metrů. Po docela dlouhé době čeká návštěvníky za odměnu asi 270 schodů nahoru, aby vylezli na denní světlo z pěchotního srubu Můstek. Délka prohlídky je asi 60 minut a cena myslím, že 60 Korun.

Protitankové zátarasy.

ChodbaKdyž už jsme tady, byla by škoda se neprojít kolem a nepodívat se na  ostatní bunkry, či jak se ty betonové stavby správně nazývají. Vede zde naučná stezka a tak hurá do neznáma. Jako první přichází na ránu Jeřáb a to jenom proto, že jsme šli po cestě, nekoukali po značkách a na  narazili na něj. Ten je normálně uzavřen pro veřejnost, jenom o  státních svátcích se do něj můžete podívat.

Potom nás úzká lesní pěšinka dovedla k Jiráskovi. Řeknu vám, že ten je pěkně zničený. Pak se konečně dostáváme na cestu mně známou a můžeme po ní pokračovat vlevo dolů. Po zelené značce. V lese na nás čeká Lom. Ten je přístupný zdarma, bez průvodce, ale něco málo v něm k vidění je.

No a o kousek dál, na louce u  lesa a nad Náchodem je Březinka. Ta je přístupná za 50 Korun, chladná a asi nejkompletněji vybavená a zrekonstruovaná do podoby z konce září 1938. Průvodce byl veselý chlapík, návštěvník si může na exponáty sáhnout. Jenom nesmí makat na tu originální a funkční zbraň, která střílí pěkně daleko a jejíž náboje vypadají jako malé rakety.

Březinka

Po zelené se vracíme a pokračujeme dále až k Jiráskově chatě, kde se naobědváme. Na nás učeň nezapomněl jako na ty hosty, kteří prý přišli před námi a jídlo na stole neměli ani když my odcházeli najedeni a napiti. Že jo, Marcelko? Zpátky na parkoviště už to byla jenom otázka času po stejné cestě jako sem.