Přes Vrbici na Potštejn

1. května 2012

rubrika: | vloženo: 2.5.2012 | autor: Mirek

S Martinou jsme se vydali poznávat nová místa a trasy pro mtb. V mapách KČT Podorlicko a Orlické hory jsme si poměrně narychlo vytipovali okruh značený turistickými značkami, které by nám usnadnily pohyb v novém terénu. Chceme se podívat přes rozhlednu Vrbice do Potštejna a pak někudy zpět. Nevyhlnuli jsme se dlouhým úsekům s asfaltem, ale terénní úseky nás moc příjemně překvapily.

Z Týniště nad Orlicí vyrážíme po zelené turistické značce směrem na Rašovice a Častolovice. Hned v lese za Týništěm máme trochu problémy se značením, které se neshoduje s mapou nebo chybí na křížení cest. Nakonec do Rašovic přijíždíme a po přejetí silnice jsme vedeni mazi ploty ovocnou alejí do stoupání na Malý Chlum. Až na ten příšerný nepořádek v lese a skoro zarůstající pěšinu šlo o moc pěkný úsek. Vyjíždíme na okraji lesa a při krátkém zastavení se můžeme pokochat nerušeným výhledem na Orlické hory i mnohem vzdálenější a ještě zasněžené vrcholy Krkonoš.

Chvíli jedeme podél pole a zase ztrácíme značku. Možná jsme ji jen přehlédli, ale neznačená polní cesta nás příjemným sjezdem přivádí do nějakého dvora uzavřeného na konci bránou. Vlčák, který se tu volně pohybuje, je naštěstí plachý a šel se v klidu schovat do boudy, ale v rokli pod nám trhá řetěz o kovovou boudu nějaké šíleně štěkající monstrum, horší než pes Baskervilský, a tak se raději pěkně otáčíme a šlapeme to zpět nahoru. Značku nenacházíme a necháme se vést orientačním smyslem k jihu. A dobře děláme. Přijíždíme opět na zelenou turistickou značku a navíc jsme odměněni překvapivě pěkným a poměrně dlouhým sjezdíkem klikatícím se úvozem. Vynořujeme se nad obcí Čestice, odkud nemáme jinou volbu cesty do Častolovice, než po asfaltové cestě, stále značené zeleně.

Penzion U kapličky

Na Lipové stráni
Lipová stáň

V Častolovicích míjíme zámek a za železničním přejezdem rádi uhýbáme od hlavní silnice vpravo. Značka nás vede na dříve asi polní cestu. Nyní se tu vyhýbáme buldozerům a jiné těžké stavební technice. Buduje se tu nová cyklostezka, taková ta asfaltová. Podél Divoké Orlice a kolejí se dostáváme k mostu v Kostelci nad Orlicí. Přejíždíme řeku a hned za mostem zatáčíme vlevo. U zahradnictví se napojujeme na červenou značku a protože začíná být nesnesitelné horko, zamýšlíme se nad mapou rozloženou ve stínu staré stodoly, kam se před ním schovat a zároveň to spojit s obědem. Řešení přišlo brzy. Hned před námi je restaurace - Penzion U kapličky. Kola si smíme dát do chodby a jídlo bylo výborné. Penzion je navíc zařazen do programu Cyklisté vítáni, takže vám tu opraví defekt, namíchají energetický drink a možná i promasírují svaly :-)

Po dobrém jídle a pití nasedáme a vedeni červenou turistickou značkou stoupáme křížovou cestou na Lipovou stráň. Nahoře se cesta stáčí vlevo a následuje moc hezký úsek - singlík se tu lehce vlní mezi stromy a pohupuje se nahoru a dolů v malých terénních vlnách. Zastavil bych a udělal fotku, ale nějak jsem se tu rozjel a moc mě to tu bavilo. Pěšina se postupně přiblížila k silnici a spojila se s ní. Tady s Martinou uznale hodnotíme právě projetou pasáž a přemýšlíme, jak dál. Červená se totiž zase bude držet silnice a silnice nás nebaví.

Rozhledna Vrbice

Nakonec přeci jen po značce pokračujeme. Projíždíme rovně přes Suchou Rybnou, kde si můžeme zkrátit jednu zatáčku průjezdem lesem. Pak už se před námi objevuje stavba rozhledny Vrbice na podlouhlém vrcholu Kastel. Nahoru nejdeme, protože je poměrně opar a víc než ze země bychom shora asi neviděli. Necháme si to na jindy. Projíždíme Vrbice a za požární nádrží (nebo to byl rybník?) následujeme červenou značku vlevo. Příjemná polní cesta se mění v lesní a my vítáme tenhle stín. Mírně stoupáme, než se v jednom místě značka od cesty odpojí a pokračuje vlevo. Začíná klesat, nejprve pozvolně a pak prudce. Objevuje se kamení, popadané klacky, bláto a několik zatáček. Jsem tím docela překvapen a rychle si přibržďuji. Krásný sjezd! Dole litujeme bajkera, který tlačil proti nám.

Martina v závěru sjezdu

Martina v závěru pěkného sjezdu

Na pár set metrů musíme opět použít silnice, ale v zatáčce si všímám cedule, která chytře odděluje krosová kola a mtb. Biky směřuje vlevo na louku. Před sebou vidíme kopec s troskami hradu Potštejn. Dojíždíme do vsi a pokračujeme až k řece. Tady přichází další - ani nevím kolikátá dnes už - rada s mapou. Žlutá, po které budeme pokračovat, odbíhá a pak se zase vrací, takže si to zkracujeme přímou cestou na ní. Při pozdějším pohledu na Cykloserver jsem zjistil, že bude lepší využít tady cyklotrasy 4312.

Potštejn

Pohled na hrad Potštejn

Když jsme se zase napojili na žlutou značku, na chvíli jsme ji ztratili mezi Zámělem a Potštejnem, ale to jsme se jen špatně dívali a přehlédli odbočku opouštějící silnici. Ale po chvíli ji zase máme a za Zámělem odbočujeme na střídající se kombinaci šotoliny a polní cesty. Takovýhle povrch se nám pro značené cyklotrasy líbí mnohem víc než asfalt. Líbí se tu asi i dalším lidem, protože tu potkáváme nejvíc cyklistů za celou cestu. Až do Doudleb navíc kopírujeme tok Divoké Orlice.

Na břehu rybníka

V Doudlebách se značka zase někde schovává. Ale po chvíli ji máme a žlutého proužku se držíme dál směrem na Podhornou. Zase velmi hezké místo, i když pro pravý mountain biking je charakter terénu dost nudný. Míjíme rybník a podél vodníích meandrů zastíněných stromy míříme po žluté až do Kostelce. Vynořujeme se jen pár metrů od Penzionu U kapličky a stejnou cestou, značenou zeleně, se vracíme až do Častolovic. Práce na cyklostezce už pro dnešek skončily, tak se nemusíme uhýbat před buldozery.

Most přes Bělou
Starý most přes řeku Bělou

Před Častolovicemi ale zkoušíme pokračovat rovně po polní cestě. V prachu totiž vidím spoustu otisků plášťů. To se vyplatilo. Vyhnuli jsme se pohybu podél hlavní silnice a vyjeli jsme v Častolovicích u nádraží. Odsud jsme chtěli pokračovat po stejné zelené do Týniště, po které jsme přijeli sem, ale místo toho jsme se stále drželi nově budované cyklostezky, na jejíž stavbu jsme u nádraží narazili. To se naopak moc nevyplatilo. Vyjeli jsme totiž u továrny Saint-Gobain a za ní se nedalo jet jinam než směrem na Čestice. Samozřejmě že ne po hlavní silnici, tam jde o život, ale odsud už vede dokončená cyklostezka. Ovšem asfaltová. Původní plán byl, že najdeme něco zadem kolem Borohrádku, ale přeci jen je už dost hodin a my pociťujeme přicházející únavu. Pokračujeme tedy po cyklostezce až do Lípy nad Orlicí a dál zadem do Týniště.

Tak napoprvé se nám v novém terénu podařilo projet pro mtb zajímavá místa, jen ještě musíme eliminovat to velké množství asfaltových úseků. Až tuhle trasu vyladíme, bude určitě stát za to.

2002 - 2024 © bike-trek.cz - na kole a pěšky. Tisk pouze k osobnímu užití.
www.bike-trek.cz

Výše uvedený článek vyjadřuje pouze osobní názor či zážitek autora a nemůže sloužit jako návod nebo průvodce. bike-trek.cz neručí za škody způsobené jeho následováním.