Geotermální park Wai-O-Tapu

7. dubna 2012
Úvod / Články / NP Nový Zéland / Geotermální park Wai-O-Tapu

Geotermální park Wai-O-Tapu poblíž jezera Rotorua na severním ostrově Nového Zélandu si místní lidé velmi cenní a považují ji za jednu z největších atrakcí své země. Proto jsme ji nemohli přehlédnout už při plánování cesty do této, dnes tak populární destinace. Osobně jsem se na toto místo velmi těšila, protože jsem, na rozdíl od Mirka, ještě neměla možnost něco takového vidět na vlastní oči. S velkým očekáváním jsme se tedy vydali na jednu z posledních zastávek našeho cestování u protinožců.

Noc na dnešek to byl takový malý horor. Kemp Rerewhakaaitu u Brett Road na břehu malého jezera - nebo spíš většího rybníka - je určitě ten nejhorší v regionu Bay of Plenty. Spadá sice pod DOC, ale je v příšerném stavu; vylomená a vykradená kasa na poplatky za přespání, záchod, kam neradno vstupovat bez chemického obleku a plynové masky, a dost podivní a celou noc hluční táborníci, vzhledem připomínající The Kelly's family.

V noci se party plná falešného zpěvu a vražedného křiku těchto šílených primitivů nakonec zklidnila a raději jsme se ani nešli podívat, jestli padli únavou z alkoholu nebo jestli se skutečně vzájemně povraždili. Ráno vstáváme hodně brzy, vaříme snídani a na sluníčku sušíme stan, abychom ho mohli sbalit na cestu letadlem místo obvyklého pohození na zadní sedadlo auta.

Rádi necháváme toto páchnoucí místo za zády a kromě vyloupené kasičky máme ještě jeden vzkaz pro rangera: "Even the toilet paper is missing!" Smile

Zvětšit mapu

Wai-O-Tapu

Geotermální park Wai-O-Tapu leží v Taupské vulkanické oblasti vymezené na jiho-západu sopkami Ruapehu, Ngauruhoe a Tongariro, přecházející přes jezero Taupo a oblast s horkými prameny na severo-východ až k pobřeží severního ostrova Nového Zélandu. Maorský název parku lze přeložit souslovím Posvátné vody.

Oblast je doposud geologicky aktivní, protože Nový Zéland překlenuje hranici mezi Indicko-Australskou a Pacifickou deskou. Obrovksá přírodní síla se čas od času uvolní, čehož důsledkem jsou hlavně zemětřesení, sopečná aktivita a změna krajiny. Kromě velkých zemětřesení ve Wellingtonu (1855), Murchinsonu (1929) a Napieru (1931) si určitě řada z nás pamatuje zprávy o zemětřesení v Christchurch (Jižní ostrov) v roce 2010 a 2011.

Podzemní systém vod je zahříván magmatem zanechaným po předchozích sopečných činnostech až na teplotu 300°C, takže je schopen rozpouštět minerály z hornin a ve formě páry je dopravit na zemský povrch, kde se usazují. Tak jako v jiných termálních oblastech je i zde přítomný sirovodík se svým typickým zápachem po zkažených vejcích. Při procházení Wai-O-Tapu je možné spatřit řadu barevných usazenin, které mají na svědomí různé chemiské prvky:

• bílá - oxid křemičitý
  • černá - síra a uhlík
  • červeno-hnědá - oxidy železa
  • fialová - oxid manganu
  • oranžová - antimon
  • zelená - koloidní sírany a železné soli
  • žlutá - síra

Lady Knox Geyser

Říká se, že k objevení tohoto gejzíru pomohla náhoda, kdy se právě mladá lady Knox chystala k večerní hygieně v teplých vodách zdejší geotermální oblasti, když ji do ústí spadl kousek mýdla. Následná reakce uvolnila tlak a gejzír začal vystřikovat. Jiná historka mluví o skupině trestanců, kteří si tu v horké vodě prali mundůry, až jednomu z nich spadlo mýdlo do ústí gejzíru. Určitě to udělal schválně! Dodnes tu pro využívají tohoto malého podvodu pro podívanou pro turisty.

V návštěvním centru Wai-O-Tapu zakupujeme lístky, které platí do Thermal Area a Lady Knox Geyser. Už jsme si na to zvykli, takže nás tolik nešokuje šokující svtupné ve výši 32 NZD za jednoho. Kromě toho, že dostáváme list s popisem jednotlivých dominant termálního parku v češtině se také dozvídáme, kdy bude stříkat gejzír Lady Knox. Protože se jeho čas blíží a je potřeba k němu popojet autem asi 1 km, rozhodujeme se nejprve pro návštěvu tohoto zázraku.

Na malém parkovišti je už skoro tlačenice a lidé míří do lesíka. Tady se nachází přírodní púdium ve tvaru polokruhu, na kterém usedáme do druhé řady na jednoduchých lavicích za dřevěnou ohrádkou, na které je upevněna cedulka s varováním: Studená voda z gejzíru může zasáhnout i hlediště. Několik metrů za jednoduchou ohrádkou se tyčí jakýsi patvar připomínající tvarem odkapanou svíčku vytvořená usazenými minerály z gejzíru. Hlediště se postupně plní diváky, nejvíce natěšenými Japonci a Číňany, kteří hned vybalují tablety a smart phony a vše si točí

Lady Knox Geyser

V 10:15 přichází zaměstnanec parku s papírovým pytlíkem v ruce a zastavil se dva kroky od minerálního patvaru. Asi to bude dlouho trvat a tak si s sebou vzal svačinu. Stručně nám povídá o historii Lady Knox gejzíru, jak byl objeven a jak to vlastně funguje. Když domluvil, přistoupil k ústí gejzíru, ze kterého zatím jen lehce stoupá pára. Asi jako když chladne čaj. Otevírá papírový pytlík, ve kterém není svčina, ale mýdlo. To po kouscích vhazuje do nitra a ustupuje. Po chvíli se začne ven valit hustá pěna. Že by Hrnečku vař? Po několika okamžicích se ale objevují první dávky vystřikující vody až nakonec dochází k úplnému uvolnění tlaku a ustí vystřikuje plný gejzír do výšky asi 20 metrů. Japončíci a jiní asiaté vstávají, přestože sedí v první řadě.

Thermal Area

Vracíme se od gejzíru Lady Knox na parkoviště u Thermal Area - geotermálního parku. U branky ukazujeme vstupenku a ocitáme se na upravené pěšině. Prohlídka parku je chytře rozdělena na tři, na sebe navazující okruhy. Podle průvodce absolvovat všechny tři s celkovou délkou 3 km trvá asi 1¼ hodiny. Vydáváme se vlevo podle šipek a postupně míjíme Proměnlivá jezírka a malý kráter s nazelenalým vnitřkem s názvem Devil's Home (Ďáblovo sídlo). Malá holčička tu dokola s obavami v hlase klade rodičům otázku, jestli tady opravdu bydlí čert.

O pár metrů dál stojíme před Rainbow Crater (Duhový kráter), který své jméno získal podle různě zbarvených minerálů. Přicházíme k Thunder Crater (Hřmějící kráter) a následně k Devil's Ink Pots (Ďáblovy kalamáře) s tmavě hnědými až černými bahenními jezírky uvnitř obsahující grafit.

Podél pěšiny jsou občas umístěny velké informační tabule s vysvětlením erupčních a erozních činností, popisující složení kráterů nebo jezírek a graficky znázorňující dění v této oblasi.

U Champagne Pool

Nyní se před námi rozkládá Artist's Palette (Malířova paleta), cože je poměrně rozsáhlá plocha, kam přetéká voda sousedícího největšího zdejšího jezírka - Champagne Pool - a přináší nejrůznější minerály, které postupně chladnou a vytvářejí bohatou paletu barev.

Prohlídkový okruh nás vede kolem odbočky k Opal Pool (Opálové jezírka) na dřevěnou lávku položenou těsně nad povrchem Artist's Palette. Tady se dá ukončit nejkratší okruh, ale my pokračujeme na další etapu okruhu 2. Porcházíme zalesněnou částí s vyhlídkou Panorama. Pod sebou vidíme dvě menší vzájemně propojená jezírka. Sestupujeme po několika schodech a ocitáme se na křížení s posledním okruhem číslo 3. Procházíme kolem místa, kde by měl ve velmi nepravidelných intervalech tryskat gejzír Wai-O-Tapu Geyser, ale my teď to štěstí nemáme. Kolem kamencových útesů sestupujeme až k plošine Frying Pan Flat.

Kolem Oyster Pool, malého jezírka tvarem připomínajícího ústřici a posléze Sirné jeskyně na druhé straně se dostáváme do výběžku trasy č. 3. vedocí nás po okraji Frying Pan Flat po schůdcích dolů k jezírku Ngakoro Lake. Tady je malý vodopádek pojmenovaný Lake Ngakoro Waterfall, nic na tom, že padá asi 80 cm.

Odkut se kousek vracíme zpět a odbočujeme vpravo. Stezka nás provádí původním lesem. Díváme se na něco, co připomíná velká mraveniště. Jedná se o Sirné pahorky - hromady sirné rudy, které se zformovaly pod vodou a obejvily se až po odvodnění oblasti.

Napojujeme se zpět na okruh č. 2 a č. 1 a po jeho zatím neprojité části míříme zpět k největší atrakci parku - Champagne Pool (Šampaňské jezírko). Nutno uznat, že je opravdu to nejzajímavější. Tentokrát se dostáváme přímo k části, kde je nejvíce vody. Je horká a tak se nad jezírkem drží pára. Občas ji vítr rozfouká, ale někdy vše mizí v mlze husté tak, že... však to znáte. Tady dlouho fotíme, než pokračujeme dál k Inferno Crater - Pekelný kráter. Na jeho dně vře bahno.

Champagne Pool

Mezi poslední zastávky celé prohlídky Wai-O-Tapu patří Sulphur Cave (Sirná jeskyně) a Devil's Bath (Ďáblova koupel). Voda v Ďáblově koupeli je svítivě zelená, skoro se až nechce věřit, že je výsledkem míchání vody ze Šampaňského jezírka se sirnými a železitými solemi, ale že se spíš jedná o únik z nějaké biolaboratoře.

To už přicházíme zpět visitor centru, kde končíme prohlídku geotermálního parku Wai-O-Tapu a přejíždíme k Mud Pools, která nám byla také doporučena.

Mud Pool

Mud Pool (bahenní jezírka), kam opět přejíždíme autem, jsme si nechali úplně na závěr. Je to sice jen kousek od Thermal Area, ale pak už budeme stejně odjíždět úplně pryč. Parkujeme na malém šotolinovém placu a jdeme se podívat na tuto atrakci.

Mud Pools

Byla to už trochu nudná podívaná a asi proto je jako jediná zdarma. Procházíme kolem několika bahnisek, ve kterých bublá bahno, občas vystříkne do výšky několika centimetrů a uvolní se sirný zápach. Tato podívaná se vlmi rychle omrzela a tak se tu dlouho nezdržujeme. Uděláme pár fotek bublající hnědo-černé hmoty a vracíme se k autu. Však dnes plánujeme ještě prohlídku Maorské vesnice Whakarewarewa, kam to máme nějakých 30 km.