Aoraki / Mt. Cook National Park

17. března 2012
Úvod / Články / NP Nový Zéland / Aoraki / Mt. Cook National Park

Mount Cook nebo Aoraki v jazyce domorodých Maorů je se svými 3754 metry nadmořské výšky nejvyšší horou Nového Zélandu. Je to nádherná a výrazná hora Jižních Alp, ve kterých se jinak nachází dalších 19 vrcholů převyšujících 3000 metrů. Hora dala jméno celému parku, který byl založen v roce  1953. V parku se také nachází největší ledovec Nového Zélandu - Tasman Glacier - s délkou 27 a šířkou 3 kilometry. Mt. Cook není naším lezeckým cílem, chceme se na něj jen podívat a tak zajíždíme do Mount Cook Village, odkud vychází krátká trasa Hooker Valley Track.

Nádherný ostrý a nepřehlédnutelný vrchol Mount Cook a celé pohoří tohoto národního parku upoutává naši pozornost již desítky kilometrů před příjezdem do stejnojmenné vesnice. Cestou od jezera Tekapo máme Mt. Cook skoro v zádech. Musíme totiž nejprve objet hřeben hor a jezero Pukaki. Na jeho břehu zastavujeme na Peter's Lookout, abychom si vychutnali tolik známý pohled na ostrý vrchol Mt. Cook přes hladinu jezera. Je jasné, že v tuto denní dobu nemůžeme mít stejné podmínky jako měli fotografové zmiňovaných známých pohledů. Navíc je i trochu opar.

Pohled na Mt. Cook z dálky

Ještě chvíli pokračujeme po jižním břehu Lake Pukaki, než přijíždíme na křižovatku s odbočkou silnice 80 vedoucí přímo na sever. Silnice vede podél 30 km dlouhého jezera. Projíždíme velmi odlišnou krajinou, trochu připomínající americkou Arizonu. Na jedné straně máme velmi nízké a oblé zelené kopce, na druhé straně o něco vyšší hnědé, mezi nimi jakási rovinatá step se žlutou trávou a přímo před námi zaledněné hory Mt. Cook. Vše je zalito teplým světlem nízko stojícího slunce. Je to jako cestovat hodně dlouhým podzimním podvečerem.

Hladina jezera Pukaki postupně ustupuje a v širokém údolí je vidět jen změť hlubších vymletých koryt přitékající řeky Tasman River. Do Mt. Cook Village přijíždíme krátce před polednem. Kromě několika domů/chat je tu naprosto nepřehlédnutelný hotel The Hermitage. Blízko něj je malé parkoviště a budova DOC, kam hned míříme pro nějaké informace. Martina už doma připravila dvě varianty výletů, které zde můžeme podniknout. A tak se jdeme o nich blíže informovat.

Hooker Valley Trek

Rozhodujeme se pro Hooker Valley Trek. Jde spíše o takovou snadnou a krátkou procházku k jezeru Hooker Lake, odkud je pěkný výhled na Mt. Cook/Aoraki. Trasa začíná hned ve vesnici a výhodou je, že nemusíme daleko přejíždět, stačí dojet jen asi 2 km na parkoviště u kempu White Horse Hill. Druhou variantou totiž byl Tasman Glacier, největšího ledovce Nového Zélandu, ale tam bychom museli zajet 8 km po šotolinové cestě a navíc máme na Zélandu v plánu prohlídku jiných ledovců.

Ještě než se vydáme na výlet, vytahuji z auta zavlhlý chuchvalec nesbaleného stanu a přehazuji jej přes plůtek u parkoviště, aby se dosušil. Raději ještě uvazuji šňůry, protože tu fouká čerstvý vítr. Tak první novozélandský trek je tu, libujeme si v krásném slunečném dni. Cesta začíná na široké a upravené pěšině procházející mezi nízkým porostem. Na severu máme hory, na jihu se rozkládá dlouhé a poměrně široké údolí řeky Tasman, hodně připomínající americkou prérii.

Mueler Lake

Mueller Lake

První lanový most

Alpine Memorial

Míjíme vyvýšeninu s výrazným kamenným jehlanem - pomník Alpine Memorial. Tam se stavíme cestou zpátky. Teď se naopak zastavujeme na vyhlídce na malé ledovcové jezero Mueller Lake. Voda není průzračně modrá, jak ji obvykle u ledovcových jezer vídáváme, ale vlivem eroze okolních hornin je zbarvená do šeda. Z jezera vytéká řeka Hooker River, kterou překračujeme po prvním lanovému mostu z celkem dvou, které na této trase jsou. Jde sice o lanový most, ale dost bytelné dřevěné konstrukce, takže se jen lehce pohupuje dolů a nahoru.

Dostali jsme se pod masiv Mt. Cook Range, v jehož patě teď pokračuje úzká pěšina a stáčí se k severu. Po chvíli se více zařezává do skály a je zabezpečena zábradlím. Nad hladinou řeky, která sem pro změnu přitéká od Hooker Lake - tedy jezera pod ledovcem Hooker Glacier - našeho dnešního cíle, vidíme druhý lanový most; tedy spíše jen lávku. Most je o něco užší a v poryvech větru se houpe do všech stran. Při chůzi si připadáme jako bychom byli docela sluště nametení. Dál už nás čeká jen normální pěšina kopírující tok řeky. Pouze nad podmáčenou půdou je vybudována pohodlná dřevěná lávka. Ale krajina kolem je krásná a přímo před sebou máme dominantní masiv a vrchol hory Mt. Cook. Je od nás směrem na sever, ale tady na jižní polokouli a v tuhle denní dobu je to přímo proti slunci.

Druhý lanový most

Netrvá to dlouho a přicházíme k Hooker Lake. Výš ve směru k horám je vidět hranice ledovce, z jehož okraje se odlomily velké kry, které vidíme v naší úrovni nad hladinou. Vypadají jako vraky lodí, nehnutě tu pomalu odtávají. Na břehu posedává asi dvacet nebo třicet lidí, různě roztroušených na slunci nebo v závětří za nějakými většími kameny. Každý se tu odměňuje nejenom pohledem na krásné hory nebo překrásný ostrý Mt. Cook, ale také svačinou. K této činnosti se s radostí přidáváme, protože už nám začalo trchu kručet v žaludku. Dojídáme i svačinu, kterou jsme nesnědli v letadle.

Aoraki, Mt. Cook od jezera Hooker Lake

Aoraki/Mt. Cook od jezera Hooker Lake

Dlouho se tu vyhříváme v příjemném a teplém podzimním dni. Sice fouká silný vítr od severu, ale je teplý. Prostě tady je vše obráceně, slunce je v poledne na severu, podzim začíná v dubnu a když fouká severák, neznamená to, že by musela být zima. Když jsme se dost vyhřáli a užili si to tu, vydali jsme se zpátky k autu. Však nás čeká ještě přejezd do 240 km vzdáleného Queenstownu.

Cesta zpět už ubíhá rychle. Ještě není moc pozdě, a tak proti nám stále přichází několik dalších turistů - i neturistů. Třeba jako skupina Japonců, kterou někde na začátku vychrlil autobus. Jeden z nich, chlapík, ani nekouká na cestu; tu totiž sleduje na displeji kamery, kterou má celou cestu před sebou a prostě točí kudy jde. Nás i další neasijské cizince to dost pobavilo. Asi i představa, jak bude známým pouštět 1,5 hodinový roztřesený film z nějaké pěšiny na Novém Zélandu.

Aoraki, Mt. Cook

Zastavujeme se ještě u Alpine Memorial. Kromě krásných výhledů a fičícího větru tak silného, že komplikuje i focení, si tady můžeme přečíst řadu jmen horolezců, kteří zahynuli při zdolávání hor v národním parku Mt. Cook.

Od monumentu už jen pár posledních minut zpět k autu. Teprve teď, při návratu, si pořádně prohlížíme kemp White Horse Hill. Líbí se nám a navíc to prostředí, kterým je obklopen, z něj dělá úžasné místo, kde strávit noc. Původní náš plán byl dojet autem až sem už včera, ale bylo to příliš velké sousto až z Christchurch, kde jsme navíc přistáli až odpoledne.

Náhled mapy
Mapka s trasami v okolí Mt. Cook Village

Celý výšlap nám se zastávkou na jídlo i s focením trval 3 hodiny. Balíme úplně suchý stan a loučíme se s národním parkem Aoraki i Mt. Cook. Ještě si užíváme doslova scénickou jízdu podél jezera Pukaki. I když jsme tudy jeli v podstatě před chvílí, v jiném světle a z jiného směru je to tu opět poutavé. Pak už jen ve zpětném zrcátku sleduji zmenšující se Mt. Cook, než úplně zmizel.

Další informace:

• V Mt. Cook Village můžete v nepřehlédnutelné budově hotelu Hermitage navštívit muzeum Sira Edmunda Hillaryho. Na něj jsou Zélanďané patřičně pyšní.
  • Oficiální stránky parku Mt. Cook/Aoraki. Zde můžete stáhnout brožuru s tipy na výlet a turistiku - tady říkají walks.
  • Nespoléhejte na zdejší čerpací stanici. Je pouze samoobslužná s platebním terminálem. Ten ale mívá potíže s připojením k síti a je nedostupný i hodinu s nejistým výsledkem po restartování.